God förvaltning är en grundläggande rättighet
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Förvaltning. God förvaltning är en grundläggande rättighet. Alla människor har rätt att bli behandlade enligt kraven på god förvaltning. För att uppfylla kraven på god förvaltning ska myndigheterna behandla alla människor lika. En myndighet får inte heller låta arbetet ta för lång tid.
Ovanstående är hämtat från Justitieombudsmannen hemsida.
Det blir allt vanligare med "Automatiska Idioter" som svarar då man ringer upp. En automatisk idiot förstår inte vad man säger åt den, och inte heller vad ens mobil säger åt den.
Man uppmanas ju att använda sin mobil till att tilltala den. Vill man lyckas med att göra det hela maximalt ineffektivt så ställer man in den automatiska idioten så att man får flera onödiga listor efter varandra att lyssna till innan man kommer till tals med någon som förstår vad man säger. Men det finns också exempel på ställen som börjar om helt och hållet på ny kula. Ingen människa svarar någonsin där. Det här är att maximera ineffektivitet.
Det är här diskriminerande mot dem, som har en så intelligent lur att den automatiska idioten inte förstår vad den säger. Det är också diskriminerande i och med att arbetet med att komma till tals med någon som förstår vad man säger tar onödigt länge.
Den mest sannolika orsaken till detta sakernas tillstånd är att någon gör pengar på detta. Det är med till visshet gränsande sannolikhet inte gratis att lyssna på dessa onödiga radiramsor.
Jag ringde till Pargas hälsocentral härom dagen och fick erfara att man där också installerat en av dessa automatiska idioter. Först en lista med två alternativ, som man fick lyssna på två gånger. Sedan en lista på sex alternativ som man också fick lyssna på två gånger, innan någon med vett och förstånd svarade.
Den som har högsta ansvaret för detta i Pargas stad, enligt vedertagna juridiska principer, är stadsdirektör Patrik Nygrén, som också sitter med i beredningsgruppen för välfärdsområdet. Han bör ju självklart belönas för denna utmärkt goda förvaltning. Staden hittar säkert på något lämpligt, annat än avlat för framtida försyndelser. Och den instans som tjänar pengar på detta kanske också har någon lämplig utmärkelse att ta till.
Vi får återkomma till välfärdsområdets telefonsvarande.