Den fysiska aktiviteten i skolor på Kimitoön

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Medierna och bland andra även Svenska Yle belyser igen ämnet fysisk aktivitet i skolorna. Det nationella Move!-testet påvisar att den fysiska funktionsförmågan minskat med hela 40 procent, vilket är alarmerande siffror. Resultaten är de sämsta hittills. Särskilt muskelkonditionen hos barn och unga har blivit sämre jämfört med i fjol. Vad händer nu?

Tf. bildningschefen föreslår att det tas en timme bort av gymnastiken i skolorna till förmån för valbara ämnen. Valfriheten i årskurserna 4–6 ska öka och möjliggör att eleverna kan välja bort en timme gymnastik/vecka till förmån för ett annat praktiskt ämne. Tanken är god med valfrihet, men gymnastiken bör vara helig och andra ämnen borde istället kunna offras. Vi har inte råd att ge bort en enda sekund av gymnastiken!

Undersökningar har visat att skolor som ökar antalet gymnastik och fysisk aktivitet förbättrar sina resultat i ALLA ämnen.

Hur kan vi på detta vis visa att vi prioriterar rörelse och fysisk aktivitet om skolan genom att göra gymnastiken valbar ger andra signaler?

Det är nu upp till den vuxna befolkningen att visa att rörelse är viktigare än någonsin, och föregå med gott exempel. Skolorna har ett stort ansvar där eftersom det är i skolorna de unga vistas största delen av sin tid.

De som inte är aktiva i någon förening blir på det här sättet mest utsatta. När vi rör på oss stimulerar hjärnan sin lagringskapacitet, vilket inte är några nya rön precis. Gymnastiken är på riktigt ämnet som kan förebygga ohälsa på alla plan. Hur kan då ett beslut att skära på gymnastiktimmarna godkännas?

Vi hinner ännu rädda hälsan hos de unga, men då kan vi inte minska rörelsens betydelse!