Kommentar gällande hälsocentralens svenskspråkiga telefonservice
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Jag vill med några ord kommentera Kjell Wennströms initiativ (ÅU 16.4.2021) om en skild svenskspråkig telefonlinje och svaret han fick av tjänstemännen.
Problemet med dålig telefonbetjäning på svenska är mycket verkligt och har pågått en längre tid. Problemet är varken övergående eller coronarelaterat.
Jag har förståelse för tjänstemännens svar gällande svårigheterna med att rekrytera tvåspråkig personal men jag kan inte godkänna att det inte finns någon plan att förbättra en lagstridig situation. Att bara konstatera fakta och godkänna läget är inte acceptabelt utan något konkret måste göras.
Om tjänstemännen anser och medger att det inte är möjligt att upprätthålla ett tvåspråkigt system i Call Center bör man ordna den svenska servicen separat. Så har man ju gjort med största delen av Åbo stads svenskspråkiga service inom hälso- och sjukvården (mödrarådgivningen, barnrådgivningen, skolhälsovården och hälsocentralen).
Detta är något som Åbo stad behöver åtgärda omgående.