Yle vill nå ut till alla
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Förbundet Svenska Seniorer i Finland ifrågasätter i sin insändare att Svenska Yle hänvisar till publikundersökningar som visar att den stora finlandssvenska publiken föredrar radio framför tv på morgonen.
Därutöver anser förbundet att Svenska Yle inte utför sitt uppdrag.
Lagen om Rundradion stipulerar bland annat att programverksamheten ska stödja demokratin och enskildas möjlighet att påverka, genom att tillhandahålla ett mångsidigt utbud av fakta, åsikter och diskussioner.
Yle ska göra innehåll för alla och behandla den svensk- och finskspråkiga befolkningen på lika grunder.
Exakt hur vi ska utföra detta viktiga uppdrag i praktiken fastställs inte, och så ska det också vara, eftersom medievanorna, teknologin och samhället hela tiden förändras.
Yle producerar video, ljud och text, men utgivningskanalerna, kvantiteten och innehållet varierar, både över tid och mellan språkgrupperna.
När vi på Svenska Yle funderar på hur vi ska tillämpa lagen vid en given tidpunkt väger vi förutom den respons vi får också in strategiska riktlinjer, omvärldsanalys och publikundersökningar.
Målet är att utbudet ska utvecklas så att det är värdefullt både för varje enskild finländare och samhället i stort.
Publiksiffror allena styr aldrig våra prioriteringar, men vi ser dem som en betydelsefull del i helheten.
Tack vare att publikundersökningarna är statistiskt representativa ger de oss en fördjupad insikt om medievanorna hos vår publik, också hos dem som inte hör av sig till oss med respons.
Detta har betydelse med tanke på att Yle ska nå ut till alla, också den del av publiken vars medievanor förändrats märkbart på senare år.
Vi tar vårt public service-uppdrag på största allvar och gör vårt yttersta för att alla ska kunna ta del av vårt innehåll, trots att vi inte kan erbjuda alla de format som var och en önskar sig.
Att de prioriteringar vi gör inte tillfredsställer alla har vi full förståelse för, och det kan vi bara beklaga.
Vi hoppas trots det att förbundets medlemmar hittar innehåll som de upplever som värdefullt i vårt breda utbud.
Johanna Törn-Mangs Direktör, Svenska Yle
Mikaela Sonck Mediechef, Svenska Yle