Allaktivitetshus, för vilket ändamål?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Ulla Achrén skriver i en insändare den 23.2 om behovet av tilläggsutrymmen för svenskspråkig småbarnspedagogik och skola och i samma veva om ett allaktivitetshus för allt från dagisbarn till pensionärer.
Vi har inom de Gröna aktivt jobbat för att Sirkkala skola får sitt nybygge, att Sofiegatans daghem, det nya Daghemmet Port Arthur, blir ett svenskspråkigt daghem och att Kuratorsstigens barn får nya, ersättande utrymmen. Precis som Ulla Achrén skriver är det av yttersta vikt att också den över bredden fyllda St Olofsskolan och Cygnaeus skola snabbt får mera utrymme för sin verksamhet.
Det var därför en stor överraskning att idén om ett allaktivitetshus plötsligt dök upp på den svenska sektionens senaste möte. I beredningen målas det upp att ett allaktivitetshus skulle rymma både Cygnaeus och St Olofsskolan, men också tex småbarnspedagogik, rådgivningstjänster, bibliotek eller ungdomstjänster.
Allaktivitetshus i sig är ingen nyhet, dylika finns redan i Åbo med Ypsilon i Övre St:Marie och Syvälahden koulu i Hirvensalo. I de här skolorna jobbar mellan 600-700 elever, vilket redan det känns ganska stort. Slår vi ihop St Olofsskolan och Cygnaeus är vi inom kort uppe i över 1000 elever. Med småbarnspedagogik och andra tjänster i tillägg blir det en enorm helhet.
Vill vi ha en så stor enhet? Var ryms en sådan? Är det ändamålsenligt? Kan planerna försinka tidtabellen för St Olofsskolan? Jag kan hålla med om att rådgivnings- eller ungdomstjänster i samma byggnad som dagis och skola känns som ett attraktivt alternativ.
Men eftersom huset, om det ska inhysa St Olofsskolan, borde finnas i centrum blir frågan, varför bibliotek eller rådgivning, de finns ju redan på området? Skulle ett allaktivitetshus verkligen vara bästa möjliga lösning på utrymmesbristen i våra daghem och skolor? Har det en pedagogisk poäng? Eller handlar förslaget om något helt annat?