Klimatpolitikens hybrid-Robin Hood
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Som pensionärens klimatpolitiskt sett suspekta tidsfördriv har jag räknat lite på data från Finansministeriets hemsida.
En dieselbilist (den Euro 6 miljöklassade smådieselbilens nyvärde 30.000 euro) betalar under 10 års tid 17.000 euro direkt till statskassan i form av olika skatter på bil och bränsle! En som kör laddhybrid betalar 6.200 euro och elbilisten endast 3.900 euro.
På grund av EU:s krav på att bilfabrikanternas bilpark endast i medeltal får släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer, marknadsförs speciellt laddhybrider aggressivt och i kombination med skattesubventionen tar de därför snabbt över nybilsförsäljningen. Det är penningen som bestämmer vad man köper, inte klimathysterin.
Även om man aldrig skulle ladda hybridbilen utan enbart köra på bensin, får man en fantastisk skatteförmån bara för att bilen har en elmotor och ett jättestort kinesiskt litiumbatteri som innehåller kobolt från slavarbetsgruvor i Afrika (googla på ordet blodsbatterier) och som vid sin tillverkning orsakat enorma koldioxidutsläpp. Tilläggas kan att den tunga elmotorn och det tunga batteriet ökar (om man alltså inte laddar) koldioxidutsläppen avsevärt över det som en modern smådieselbil släpper ut.
Jag påstår att ersättandet av bränslesnåla diesel- och bensinbilar med subventionerade laddhybrider i nybilsförsäljningen är, i likhet med det mesta som grön ideologi ställer till med, en miljöpolitisk skandal vilken förvärras av att bilen knappast laddas speciellt ofta.
Men framförallt är det katastrofalt för statsfinanserna. Då bilisterna i dag betalar 8 miljarder euro per år direkt till statskassan blir det efter övergången till laddhybrider endast 3 miljarder varvid 5 miljarder per år måste hittas någon annanstans. På tio år skulle staten annars förlora 50 miljarder euro.
Enligt regeringsprogrammet förefaller det som om bilisterna själva ska betala. Det betyder att medelfinnarna, som är beroende av sina 3 000 euros Corolla, får betala många miljarder extra till statskassan per år eftersom de välbeställda laddhybridbilisterna får motsvarande skatteminskning.
Klimatpolitikens hybrid-Robin Hood tar av de fattiga och ger åt de rika.
Jarl Ahlbeck