Polisen ska övervaka mobiler i trafiken - och utlänningar
Nästa vecka, den 18–20 september, övervakar polisen särskilt användningen av säkerhetsanordningar, användningen av mobilen, säkerheten vid skyddsvägar och andra faktorer som orsakar ouppmärksamhet i trafiken.
Samtidigt övervakas också om utlänningars vistelse i landet är laglig, meddelar Polisstyrelsen.
Hur går den övervakningen i praktiken till?
- Den sker i samband med annan övervakning, säger polisinspektör Mia Poutanen vid Polisstyrelsen. Om man till exempel i samband med trafikövervakningen stoppar någon i trafiken och den är utlänning kontrolleras samtidigt personens rätt till vistelse i landet.
- Det här ingår i den fortgående övervakning som polisen också annars utövar, men nu omnämns den speciellt i samband med kampanjveckan.
Poutanen säger att lokala polisstationer också har rätt att koncentrera sina kontroller till vissa områden, om de till exempel har fått tips om att utlänningar som misstänks vistas olagligt i landet rör sig i ett givet område.
Det polisen däremot inte har rätt att göra är att hejda mänskor på basis av deras utseende och kontrollera om de vistas i landet lagligt.
-Det är etnisk profilering och förbjudet i lag, och det lagvidriga i ett sådant agerande framkommer tydligt i polisens utbildning numera, säger Poutanen.
Övervakningen nästa vecka stöder också kampanjen "En dag utan trafikdöd" som ordnas i hela Europa torsdagen den 21 september.
Under tidigare år har nästan två av tre dödsfall bland fotgängare och en ansenlig del av olyckorna som lett till skador för fotgängare inträffat i tätorter. Nästan en tredjedel av offren har omkommit på skyddsväg. Dessutom har hälften av skadorna som drabbat fotgängare skett på skyddsväg.
– Olyckor på skyddsväg är ofta en samverkan av många faktorer. Föraren kanske inte koncentrerar sig tillräckligt bra på bilkörningen och omgivningen och på att iaktta den övriga trafiken. Körhastigheten kan också vara för hög i förhållande till trafikmiljön och förhållandena, säger polisinspektör Timo Ajaste vid Polisstyrelsen.
Enligt Ajaste beror ouppmärksamhet vanligen på att föraren talar i telefon eller läser eller skriver textmeddelanden samtidigt som han eller hon kör.
EU-kommissionen har bedömt att ouppmärksamhet är en riskfaktor i 10–30 procent av trafikolyckorna. Kommissionerna som undersöker trafikolyckor har uppskattat att användningen av säkerhetsbälte skulle ha räddat livet på ungefär var tredje person i vägtrafikolyckorna med dödlig utgång.
– Ur trafiksäkerhetens synvinkel är det positivt att användningen av säkerhetsbälte har ökat under de senaste åren. Men i synnerhet på baksätet i personbilar och framsätet i paketbilar försummas säkerhetsbältet dock fortfarande alltför ofta. Polisens metoder för att öka användningen av säkerhetsbälte är övervakning och upplysning, preciserar Ajaste.