ÅU-läsare tipsar hur man undviker att bli bedragen av telefonskojare – "Det är ett jättebra sätt"
Polisen i västra Nyland varnade i måndags om en ny form av telefonbedrägeri. Mottagaren får ett SMS där bedragaren påstår att hen är personens barn eller barnbarn.
I meddelandet kan det till exempel stå att "barnets" telefon är sönder och att hen använder en tillfällig telefon.
Hen kommer inte åt sina bankkoder som finns i den trasiga telefonen och skriver att hen behöver hjälp med att betala en faktura vars förfallodag är i dag.
Efter att Ove Petterson i Nagu läst artikeln ringer han ÅU för att ge ett tips på hur man kan kolla att personen som skickar SMS:et verkligen kommer från ens barn eller någon annan närstående.
– Man frågar en personlig fråga som en utomstående omöjligt kan känna till. Till exempel vad hen hade på sig på julaftonen eller vad familjens hund eller katt heter.
Pettersson har inte själv råkat ut för liknande bedrägeriförsök och har inte behövt använda sig av knepet, men han vill dela med sig av den goda idén.
– Det är inte mitt påfund, men jag har hört om fall där "barnet" säger sig vara på resa och gråter för att hen inte har några pengar. Att ställa en personlig fråga är ett jättebra sätt att kolla vem det är som kontakt och på det sättet undvika att bli bedragen, säger Petterson.
Enligt Polisinrättningen i Västra Nyland har ett tiotal personer i regionen förlorat stora summor. I några fall handlar det om tiotusentals euro.
Om man har blivit bedragen ska man kontakta sin bank och berätta om det som har hänt. Sedan ska man göra en brottsanmälan, påminner polisen.
Det är osannolikt att man får tillbaka pengarna, med det är viktigt att anmäla fallet så att polisen kan få en helhetsbild av brotten.