"Riv upp beslutet" - Sveriges höjning av farledsavgifter får kritik av finska riksdagsledamöter
Svenska Sjöfartsverket har beslutat om att höja farledsavgifterna med 9 procent och att införa en ny modell för att räkna ut avgifterna. Riv upp beslutet, säger riksdagsledamöterna Joakim Strand (SFP), Mats Löfström (Svenska Riksdagsgruppen), Ville Skinnari (SDP), Wille Rydman (Saml) och Peter Östman (KD) i en skrivelse som publicerats av SVT.
Enligt riksdagsledamöterna handlar det om stora pengar för de rederier som dagligen kör mellan Sverige och Finland. På grund av att den nya avgiftsmodellen utgår från antalet passagerare och antalet hamnbesök kommer rederierna att få se sina årliga farledsavgiftskostnader öka med många miljoner kronor, säger de.
– Sverige har full laglig rätt att fastställa farledsavgifter i egna vatten. Det är ändå viktigt att minnas att avgifterna får konsekvenser också utanför Sveriges gränser. Finland och Sverige har mycket kommunikationer och ett stort handelsutbyte med varandra. En stor del av sjöfarten är utrikeshandel eller utrikesresande, säger de i skrivelsen.
Avgiftshöjningen ska införas 1 januari 2018. Riksdagsledamöterna påpekar också att beslutet kommer med bara sex veckors varsel.
Svenska Sjöfartsverket skriver i ett pressmeddelande att avsikten med höjningen är att säkerställa att Sjöfartsverket kan genomföra och utveckla de tjänster som har ansvar för. Isbrytning, lotsning, farledsservice, sjökommunikation, sjögeografi, delar av sjö- och flygräddningen samt sjömansservice finansieras med hjälp av avgifter.
- Målet är att skapa en avgiftsmodell som är enklare att förstå och härleda direkt till den service och de tjänster som sjöfartsverket erbjuder, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.