Barnskötare är guld värda -- deras kompetens bör tas tillvara
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Carola Friberg och Johanna Mannström lyfter på ett uppbyggande sätt fram behovet av lärare inom småbarnspedagogiken i sin insändare (ÅU 16.2.).
De betonar betydelsen av en kvalitativ småbarnspedagogik och uppmärksammar behovet av ökat antal studieplatser för lärare inom småbarnspedagogiken.
Skribenterna noterar dock inte den stora skaran av barnskötare som bör beredas möjlighet till fortbildning.
På daghem ska nämligen barnskötare i hög grad ersättas av lärare inom småbarnspedagogik. Den nya lagen om småbarnspedagogik och därmed en ny personalstruktur träder ikraft 2030.
Redan under övergångsperioden ska daghemmen anpassa sig till reformen, dvs. öka antalet lärare inom småbarnspedagogik på bekostnad av barnskötare.
JHL (Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena) uppskattar att antalet barnskötare minskar från nuvarande 24 000 till 13 000 skötare.
Följden kan vara att cirka 4 000–5 000 barnskötare blir arbetslösa under de närmaste åren.
Nu behövs åtgärder för att möjliggöra fortbildning av barnskötare.
Fortbildning på svenska måste garanteras!
Oron är stor för att den nya lagen om småbarnspedagogik leder till att en hel del kompetent arbetskraft byter bransch.
Barnskötare är guld värda.
Samtidigt noterar JHL att många barnskötare och familjedagvårdare är villiga att fortbilda sig för nya uppgifter i branschen.
Nu behövs insatser av både Undervisnings- och kulturministeriet och av de högskolor som utbildar socionomer och lärare inom småbarnspedagogik.
Åbo Akademi bland dem!
Akademin är redan på god väg och antog i år ett tiotal barnskötare för studier i småbarnspedagogik.
Utvecklingen av varianter i utbildningen med en växande skara studerande ställer dock krav på personalstyrkan.
Det vore ytterst viktigt att i god tid kunna bygga upp fungerande och smidiga studiestigar och erbjuda flexibel fortbildning åt barnskötare.
Det ska vara möjligt att utbilda sig vid sidan av jobbet eller på heltid utan att förlora sin arbetsplats.
Vi behöver flera lärare inom småbarnspedagogik såsom Friberg och Mannström skriver, och då ska vi ta vara på den kompetens som redan finns på våra daghem.
Detta är ett praktexempel på vad kontinuerligt lärande betyder, ett kriterium som Undervisnings- och kulturministeriet också bakat in i sin nya modell för finansiering av högskolornas verksamhet.
Ulla Achrén
Riksdagskandidat
SFP