Småbarnspedagogiken skapar välfärd
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Barnträdgårdslärarförbundet (BTLF) fyller i år 100 år. BTLF arbetar för ökad uppskattning för lärare inom småbarnspedagogik, för själva småbarnspedagogiken och för barnens rättigheter. Småbarnspedagogiken utvecklas nu med fart.
Den färska lagen om småbarnspedagogik och den likaså färska nationella planen för småbarnspedagogik förankrar småbarnspedagogiken i det finska skolningssystemet.
Den nya lagen lyfter fram betydelsen av den kvalitativa småbarnspedagogiska verksamheten, både för barnets utveckling och för det livslånga lärandet. Forskning visar att nyckeln till kvalitativ småbarnspedagogik finns i lärarens grad av utbildning.
Kvalitativ småbarnspedagogik skapar välfärd för oss alla. Enligt forskning är småbarnspedagogiken den mest betydelsefulla delen av bildningsarbetet. Den är det bästa sättet att förhindra utanförskap och betalar mångfalt tillbaka de investerade pengarna. Det är ett faktum att pengar investerade i de tidiga åren i längden sparar kommunernas och samhällets pengar.
Som Anitta Pakkanen, ordförande för BTLF, har påpekat, är det dock också ett faktum att det finns en stor brist på lärare och speciallärare inom småbarnspedagogik, att barngrupperna är stora och varierande, vilket medför att jämlikheten i barnens inlärande inte uppfylls, att stödet för barnets utveckling och inlärande är otillräckligt, och att lärarnas löner är skamligt låga.
Det är dags att det politiska beslutsfattandet uppmärksammar småbarnspedagogikens behov. Det är dags att höja på budgeten för småbarnspedagogiken. Det är dags att öka studieplatserna permanent för lärare inom småbarnspedagogik och att höja lönen för att locka nya lärare till branschen och för att få de gamla att stanna kvar.
Det är dags att garantera hanterbara helheter för daghemmens förmän, och tid för pedagogiskt ledarskap. Det är dags att öka antalet speciallärare inom småbarnspedagogik och att öka resurserna för olika stödformer.
Endast genom att satsa mera pengar i högklassisk finsk småbarnspedagogik kan en kvalitativ småbarnspedagogik som varje barns grundrättighet bli verklighet.
Barnträdgårdslärarsektionen vid OAJ:s regionförening i Egentliga Finland
Carola Friberg , ordförande
Johanna Mannström, informatör