Berner vill paketera vägarna!

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Iltalehtis nättidning rapporterar 18.2.2018, att ”Finland genom en försäljning av vägnätet kunde finansiera anskaffningen av de nya jaktplanen” och att “staten planerar en ny organisering av vägnätet”.

Tanken är att Trafik- och kommunikationsministeriet skulle grunda ett bolag med namnet Statens trafikledsförvaltning (väylävirasto) som skulle paketera vägarna och som skulle äga vägnätet, som man i ett senare skede kunde omvandla till ett aktiebolag. Myndighetsuppgifterna skulle man flytta till en myndighet med namnet Traficom.

Med detta arrangemang, som ger möjlighet till köp av trafikledsförvaltningens aktier, vill man möjliggöra vägnätets delvisa eller hela försäljningen till privata investerare.

Att sälja vägnätet till stora investeringsbolag kommer inte att vara svårt, men svårigheter kan uppstå för konsumenterna, eftersom investerarna vill ha största möjliga avkastning på sina investeringar, vilket i sin tur ofrånkomligen leder till bruksavgifter för vägarna då kostnaderna faller på bilisterna.

Nu kan någon försvara bolagiseringen av vägnätet med att ingenting ändrar för bilisterna har ju hittills också stått för kostnaderna i form av bil- och bränsleskatter.

Den väsentliga skillnaden mellan minister Anne Berners och den nuvarande modellen, är att i Berners modell ska bilisten, förutom underhållet av vägnätet, även bekosta bolagsägarnas vinster.

Jag har ofta hört att många beklagar sig över de höga räkningarna som upprätthållarna (till exempel Caruna) av elnätet skickar till sina kunder. Risken är att samma utveckling, i stil med Caruna som chockhöjde sina avgifter med 30 procent på två år, även sker för bilisterna och därför hoppas jag verkligen att Berners förslag inte vinner understöd.

Kyösti Kurvinen

SDP Medlem i Pargas fullmäktige

Publicerad: