VR-vagnar förstörs i Åbo

BANGÅRD. Skadegörelsen omfattar tiotals vagnar. ÅU-Foto
Publicerad:

På bangården i Åbo står tiotals vandaliserade passagerarvagnar. Somliga av dem har varit i användning så sent som i somras.

Skadegörelsen har i de flesta fall skett nyligen. På de finländska järnvägsentusiasternas forum finns listor över vagnar som anlänt så sent som den 22 juni och den 5 juli.

– Vagnarna har tidigare använts i rusningståg i Helsingforsregionens närtrafik, säger VR:s informatör Jenni Vuorio till ÅU.

De utgör nu en reserv som förvaras i Åbo, uppger Vuorio.

Sedan i vintras har VR transporterat många av första generationens IC-vagnar till Åbo. De förvaras på den gamla bangården för godstrafik, som ligger en kilometer västerut från järnvägsstationen.

Reservmateriel hittas också på bangårdar i andra delar av landet, säger Vuorio.

Vagnarna på den oövervakade bangården i Åbo ska på sikt överföras till VR:s nya materielbolag, som bildas då persontrafiken öppnas för konkurrens.

– Tillsvidare finns det ändå endast ett beslut om att konkurrensutsätta tätortstrafiken i södra Finland, säger Olli-Pekka Rantala, överdirektör vid Kommunikationsministeriet.

Vagnarna i Åbo kan få stå länge och vänta på att någon behöver dem.

– Noggrannare planer preciseras i en arbetsgrupp som nu inlett sitt jobb, säger Rantala till ÅU.

Rantala hänvisar också till statsrådets avdelning för ägarstyrning. Det är de som svarar för hur VR styrs.

VR har tidigare skrotat en hel del materiel, oftast äldre gamla blå vagnar.

För två år sedan oroades kommunikationsminister Anne Berner (C) av att skrotningsplanerna skulle utvidgas till  att omfatta också modernare vagnar, sådana som eventuellt kunde tas i bruk av andra operatörer.

VR:s informatör Taina Kuitunen försäkrade så sent som i vintras, i en intervju för Yle, att VR inte är på väg att skrota vagnar. Några andra beslut har man ändå inte fattat om exempelvis de vagnar som nu utsätts för skadegörelse i Åbo.

Målet är att regionaltågstrafiken i Södra Finland ska vara konkurrensutsatt i början av 2020-talet.

Godstrafiken har redan öppnats för konkurrens, 2007. Det räckte ändå till 2016 innan den första operatören, Fenniarail, inledde trafik.

Bolaget sköter virkestransporter från ryska gränsen till två av UPM:s fabriker. Fenniarail har kritiserat VR för att bolaget vägrar sälja materiel och hellre skrotar vagnar är låter använda dem

Fenniarail utredde för några år sedan möjligheterna att starta passagerartrafik mellan Nyslott och Pieksämäki. VR har inte trafik på banavsnittet, vilket innebär att det inte fanns ett egentligt hinder för att Fenniarail hade inlett trafik. VR vägrade ändå ens förhandla om att sälja eller hyra materiel, enligt Fenniarail.

Artikeln uppdateras. ÅU har bett om kommentarer från statsrådets avdelning för ägarstyrning, Kommunikationsministeriet och VR.

Publicerad: