Hotell- och restaurangbranschens anställda har allt svårare att klara sig – nästan hälften har det riktigt knepigt
Nästan hälften av hotell- och restaurangbranschens anställda har fått betydande problem med försörjningen med anledning av coronakrisen, visar servicefacket Pams enkät. I den förra enkäten i augusti i fjol uppgav 39 procent av de anställda att de fått betydande problem med försörjningen, nu har siffran stigit till 48 procent.
– Undersökningen visar hur otroligt tungt det gångna året har varit för hotell- och restaurangbranschens anställda. Coronapandemin har definitivt inte slagit på samma sätt mot alla branscher, säger Pams ordförande Annika Rönni-Sällinen i ett pressmeddelande.
Över hälften av de anställda säger att de på grund av krisen varit tvungna att spara på basutgifter som mat och hälsovård. Dessutom har anställda använt upp sina besparingar och sålt av sin egendom. Vissa har också tagit snabblån eller sökt utkomststöd för att klara sig.
– Statsmakten måste agera då det krävs och coronapandemin kräver det. Vi kan ändå inte utgå från att de anställda i några få branscher ska stå för kostnaderna, säger Rönni-Sällinen.
Hotellbranschen har lidit stort av bortfallet av utländska turister på grund av resebegränsningarna medan restaurangbranschen har utsatts för hårda restriktioner för att minska på medborgarnas sociala kontakter för att hindra smittspridningen.