S-gruppens enkät: Det köps mer godsaker – prisstegringarna märks överraskande litet i kundbeteendet

Publicerad:

Enligt den enkät som S-gruppen lät utföra i juni, augusti och oktober hamnar allt fler kunder (62 procent) fundera över matpriset åtminstone en aning. Motsvarande siffra i juni var 55 procent.

Fyra av tio som svarat på enkäten berättar att de tvingats minska på sina inköp eller lämna bort vissa produkter. I en jämförelse av försäljningsvolymerna i september 2022 och september 2021 verkar förändringarna i köpbeteendet ändå vara rätt minimala. Kilo- och litermängderna är överraskande lika. Däremot har kunderna köpt mera godsaker trots prisstegringen.

Paradoxala resultat

Trots att priset på godsaker också steg med sju procent, köpte finländarna mera glass, snacks, läskedrycker och godis i september.

– Det är intressant att notera att kunderna i enkäten säger att de minskar på sina inköp av godis, färsk fisk och läsk då det kniper, men ser man till försäljningen i september har försäljningen av godis och läsk ökat, säger S-gruppens chef för dagligvaruhandeln Sampo Päällysaho.

Kaffe säljer som förr

Inom flera segment, bland annat safter och juicer, mjölkprodukter för matlagning och yoghurter märks det att kunderna bytt till förmånligare varumärken. En del produkter påverkas inte alls av prisstegringar: ägg, gula fetter, mjöl, flingor och kaffe hör till de varor man inte prutar på.

Den största ökningen (+8 procent) i försäljning märks av i pastaprodukter, ris och nudlar.

Enkäten genomfördes av Feelback Oy på uppdrag av S-gruppen. Sammanlagt 11439 ägarkunder i hela landet svarade på enkäten som genomfördes i tre etapper under juni, augusti och oktober.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar?Första månaden bara1,00 €! Klicka här.

Publicerad: