Är det verkligen mera lönsamt att lämna Egentliga Finland helt och hållet utanför skenorna?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Spårtrafik. De tre stora livsviktiga projekten för Egentliga Finland – Västbanan, lokaltågen och snabbspårvägen – stöter fortsatt på patrull och starkt motstånd.
Nu riktar jag mig till alla motståndare för att ni noga ska tänka efter: Ni motsätter er alltså normal urban utveckling, investeringar och arbetsplatser för all framtid, och uppmanar de yngre som jag att hålla sig i Nyland och Birkaland, och inte återvända till Egentliga Finland, förutsatt att man som jag vill ha normal lokal spårtrafik i sin vardag och inte har körkort och bil och aldrig kommer att skaffa det heller.
Detta gynnar inte Egentliga Finland. Tänk efter igen.
Det finns nästan en halv miljon människor i Egentliga Finland i dag, och det är och kommer fortsatt att vara den överlägset största regionen i Norden där folk varken kan åka lokaltåg och/eller spårvagnar och istället tvingas att använda bussar som man inte vill använda.
Andelen människor som åker buss i Kuopio och Jyväskylä är högre, för att inte tala om Tammerfors, utöver den omåttligt populära snabbspårvägen där.
Den framtid som Egentliga Finland tror sig klara sig med är ej min och många andras framtid. Vi har kanske övergett Egentliga Finland och Åbo just precis därför att inget av de långt planerade spårtrafiksprojekten någonsin kommer att bli av på grund av motståndet.
Nu kommer EU:s beslut att innebära att man får pumpa in flera miljarder euro för att hålla i gång kustbanan (och sommartid stänga av trafiken som nu), och då har man ingen pålitlig tågförbindelse till Helsingfors heller när man inte fått Västbanan till stånd.
Motståndarna fortsätter besluta över dem som förespråkar spårvägstrafik i Åbo och vill absolut inte göra verklighet av lokaltågen och/eller snabbspårvägen.
Men det här går helt enkelt inte, och det passar inte heller för rörelsehindrade och äldre människor som inte vill åka kinesiska elbussar utan lokal-regionaltåg och/eller spårvagnar i Åbo idag.
Tack för att ni har raserat mina framtidsplaner och uppmanar mig och många andra att hållas i Nyland, i Birkaland och i andra klokare stadsregioner i Europa för all framtid, men inte i Egentliga Finland och Åbo. Motståndare, tänk efter igen.
Valentin Lindén Helsingfors