Från deadline till online

Annina Suominen
en man i kostym på gågata
Tom Simola, vd för Förlags ab Sydvästkusten och chefredaktör för ÅU.
Publicerad:

Att leverera nyheter endast via en papperstidning är i dagens läge ohållbart, säger Tom Simola som svar på en fråga han ibland får, nämligen varför ÅU satsar på webben.

Simola är chefredaktör för Åbo Underrättelser och vd för Förlags ab Sydvästkusten.

-- Nyheterna har övergått från deadline till online, konstaterar Simola.

Papperstidningen är fortfarande en mycket viktig del av paletten och det finns inga planer på att inom den närmaste framtiden slopa papperstidningen eller gå ner i antalet utgivningsdagar per vecka.

Genom att följa med ÅU:s webb, vet man varje dag vad som händer i regionen.

Men ÅU vill betjäna också de läsare som trivs bäst med nyheter i mobilen, som vill ta del av intressanta diskussioner och debatter på webben och som inte vill vänta till följande morgon för att läsa det senaste.

-- Papperstidningen har en viktig roll ännu i flera år, men allt fler övergår till att läsa nyheterna i digital form, främst via mobilen, säger Simola. Och det är därför vi nu har byggt om hela webben. Vi vill ha en snabb och lättläst webb med ett mångsidigt innehåll. Genom att följa med ÅU:s webb, vet man varje dag vad som händer i regionen. Och då man laddar ner ÅU-appen får man de viktigaste nyheterna direkt till sin mobil och läsplatta.

Jan-Ole Edberg
Människor på en redaktion.
ÅU:s redaktion finns i köpcentret Hansa. Från vänster webbchef Monica Forssell, försäljnings- och marknadsföringschef Sanna Koistinen, nyhetschef Anja Kuusisto, chefredaktör och vd Tom Simola samt redigerare Robin Sjöstrand. Största delen av redaktionen jobbar nu på distans. Foto: Jan-Ole Edberg

För de kommersiella mediehusen överlag är utmaningarna i dag många. Den tekniska utvecklingen är snabb och i Svenskfinland är marknaden för nyheter på svenska ganska liten. Konkurrensen från finskspråkiga media är också stenhård.

ÅU, som snart fyller 200 år, behöver varje år nya prenumeranter för att överleva.

-- Åbolänningarna avgör själva om de vill ha en egen tidning också framöver, säger Simola.

Vilka positiva signaler finns det?

-- För ÅU blir år 2020 ett bra år, trots att coronan utsatt även oss för många prövningar. Vi har haft en bra digital tillväxt, antalet läsare av vårt webbinnehåll har klart ökat och allt tyder på att tillväxten fortsätter även i nästa år. Vi vill också i fortsättningen vara starka i Pargas och på Kimitoön och vi vill ytterligare bredda vårt innehåll med en bättre bevakning av Åbo med kranskommuner. Jag ser med tillförsikt fram emot det nya året!

Tummen upp eller ner för åu.fi?

Vad tycker du? Är vår webbsida bra eller dålig? Tyckt till och var med om utlottningen av ett presentkort värt 100 euro. Klicka här!

Publicerad: