Statens lån måste betalas tillbaka

En person kliver in i tågvagn
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Västbanan. Håller med Susanna Landor (ÅU 20.7). I ett läge då samhället tvingas låna miljarder för att klara sina lagstadgade uppgifter, måste ekonomiskt olönsamma extra projekt undvikas. Satsningar på utbildning kan knappast anses olönsamma, och även om åldringsvård är olönsam vill vi ju alla ha en bra vård.

Vad beträffar infrastruktur och Västbanan kan jag inte de ekonomiska detaljerna, men alla lån måste ju betalas tillbaka. Om långivarna tvivlar på att de kan få sina pengar tillbaka, skjuter räntan i höjden!

Jag såg en ny blänkade asfalterad motorvägssnutt med alla vita linjer målade i Spanien. Den slutade i en bergvägg och inga körfiler ledde bort från vägslutet vid bergväggen. Följaktligen fanns där inga bilar heller.

Vägen var byggd under de galna eurolåneåren. I närheten fanns också områden fulla med nya halvfärdiga obebodda höghus. Byggnadsverksamheten hade slutat, men lånen fanns kvar.

Då man cyklar vid Aura å fattar man vilka enorma resurser redan järnvägsbygget till Kuppis kräver. Jag pratade lite med en arbetare som reglerade trafiken, han var en polack och kunde varken finska eller engelska. Jag försökte med dålig ryska, men han såg inte förtjust ut.

Ett projekt som gräver ner miljarder i skogarna öster om Salo skulle knappast hitta inhemsk arbetskraft heller. Men dubbelspår till Salo och motsvarande förbättringar i Helsingforsändan är väl motiverade.

Åker rätt ofta till Helsingfors både med bil och med tåg. Det som tar mest tid och orsakar stress är att ta sig till och från Kuppis samt att i Helsingfors ta sig till och från stationen.

Att sitta en halv timme ”extra” på tåget då banan kurvar mot kusten är bara avkopplande. Trängsel är det inte heller, man beställer ju sin bekväma sittplats på nätet.

Tyvärr går det sista tåget tillbaka till Åbo redan vid niotiden, lär bero på låg efterfrågan, som är ytterligare ett argument mot Västbanan. Man kan ta en kaffe på tåget och pynja med laptopen.

Jag är van med tolv timmars resetid under ett veckoslut till släkten i Nykarleby och Äänekoski och har aldrig fattat den politiserade ivern för Västbanan.

EU-bidraget uteblev eftersom Västbanan är ekonomiskt och socialt olönsam. Har en bekant (nyligen pensionerad) på kommissionen som utvärderar dylika bidrag ur olika synpunkter. Han är mycket kompetent, och det är hans efterträdare med. Dom räknar inte fel.

Jarl Ahlbeck

Publicerad: