Dags att ta en tankeställare om Västbanan

blå botten med vit text där det står ÅU debatt
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Västbanan. På EU-nivå beslöt man nyligen att inte bevilja EU-bidrag för Västbanan. Värt att notera är också att banan tidigare kallades entimmeståget fast det i verkligheten skulle ta 78 minuter mellan Helsingfors och Åbo, och det om man lät bli att stanna på alla planerade mellanstationer.

Jag är medveten om att Västbanan finns nämnd i regeringsprogrammet till två delar, dels förvekligandet av banavsnittet Åbo–Salo och dels Lojo–Esbo. Det utgör inte tillräcklig finansiering för hela banan. Men då EU-beslutet nu kom och den tilltänkta finansieringen uteblev bör nog regeringen diskutera projektets framtid.

Personligen har jag varit kritisk till projektet av tre orsaker. Dels är det inte samhällsekonomiskt lönsamt, dels har projektet en negativ effekt på klimatet då man förstör skog och mark – och dels för att banan ställer regioner emot varandra i Nyland. Om projektet blir av kan raseborgarnas tågresa bli längre i framtiden då fjärrtågen åker längs med den nya banan. Det är inte hållbart att argumentera för att Västbanan gynnar hela Nylands livskraft, vilket också flera kommuner är oroliga för i västligaste västra Nyland.

Jag hoppas att man kan se över alternativa lösningar, till exempel en stadsbana som kunde skapa tågtrafik till Lojo. Just nu borde fokus vara på att sätta kustbanan i skick. De kommande somrarna kommer Esbostadsbana att byggas vilket betyder trafikstopp på kustbanan.

Regeringen har bestämt att sätta 80 miljoner euro extra på kustbanan vilket är bra. Nu finns chansen att sätta banan i skick till alla delar, för att minimera onödiga trafikuppehåll senare. Det skulle dessutom vara det snabbaste sättet att stärka tågresandet mellan Helsingfors och Åbo.

Nu behöver helheten noga ses över, av såväl staten som kommunerna. Ekonomiskt lever vi i svåra tider – projekt måste prioriteras noga.

Henrik Wickström Riksdagsledamot, SFP Ingå

Publicerad: