I sjöfartsbilagan i dag: Åbo hamn rustar för Viking Lines nya fartyg
Åbo hamn står inför omfattande investeringar de närmaste åren. Hamnen investerar för över tio miljoner euro fram till 2020 då Viking Line sätter in sitt nya fartyg på rutten Åbo–Mariehamn–Stockholm.
De största enskilda investeringarna är anpassningar av kajen för det fartyget samt ett parkeringshus.
Parkeringshuset planeras i två våningar med plats för cirka 500 bilar.
Planerna ska behandlas av hamnbolagets styrelse i höst.
– Vi hoppas på ett beslut innan årsskiftet. Då kan vi sätta i gång nästa år, säger Kim Söderström, ekonomi- och administrativ chef i Åbo hamn sedan början av augusti.
Söderström kommer från rederibranschen där han har en lång karriär bakom sig på olika poster inom Seawind Line, Silja Line och Tallink Silja.
Innan Söderström kom till Åbo hamn var han Tallink Siljas platschef i Åbo.
Nu är han involverad i investeringsprojekt som ska förbättra hamnens infrastruktur och gynna både passagerar- och frakttrafiken i hamnen.
Tanken är att parkeringshuset delvis ska byggas på Tallink Siljas planområde för incheckning av fordon.
– Förhandlingar med rederiet pågår. Placeras huset som det är tänkt införs nya arrangemang för fordonsincheckningen, säger Söderström.
Målet är att parkeringshuset ska stå klart 2020 då Viking Lines nybygge sätts i trafik.
Utöver parkeringshuset planeras investeringar för att förbättra trafiken i passagerarhamnen samt sådana som är direkt kopplade till Viking Lines nya passagerarfartyg och som görs på Viking Lines terminalområde.
En automatisk förtöjningsanläggning ska byggas vid fartygets kajplats. Repen ersätts av ett system med sugkoppar som försnabbar förtöjningen och lossningen av fartyget.
En ny modern bilvåg som både mäter och scannar fordonslaster ska också byggas på Viking Lines terminalområde.
Hamnen har beviljats EU-stöd för en stor del av investeringarna.
Åbo hamn deltar tillsammans med Stockholms hamnar och Mariehamns hamn och Viking Line i EU-projektet NextGen Link.
Projektet handlar om att uppgradera trafiken på rutten Åbo–Mariehamn–Stockholm med ett nytt LNG-fartyg och att förbättra infrastrukturen i hamnarna.
Det tre år långa projektet som samordnas av Åbo hamn har beviljats knappt 13 miljoner euro i EU-stöd.
Söderström säger att parkeringshuset sannolikt inte kommer att uppfylla kraven för EU-stöd.
– Det betyder att investeringarna för hamnens del stiger till 10–14 miljoner euro åren 2017–2020. Det är svårt att ge exakta summor när inga beslut ännu har fattats gällande de alternativ som finns, säger han.
Söderström trivs med sitt nya jobb.
– Det här är ett jobb med nya utmaningar. Det är intressant att se på verksamheten i hamnen ur Åbo hamns perspektiv. I det här jobbet får jag också jobba med det som är mitt eget område, säger Söderström, som är ekonom från Åbo Akademi.
Enda sedan studietiden och under merparten av sin yrkeskarriär har han jobbat med ekonomi. Och under hela karriären har han jobbat i företag som verkar i Åbo hamn.
– Jag har alltid fascinerats av verksamheten i hamnen, säger Söderström, som blev bekant med hamnen redan som liten grabb.
Hans far var skeppsmäklare i speditionsföretaget Lindblom & Petersen.
Han har haft hamnen som arbetsplats sedan 1990 då han fick jobb i det nystartade rederiet Seawind Line i Åbo.
Jobbet fanns ombord på rederiets tågfärja Seawind som trafikerade rutten Åbo–Stockholm. Där jobbade han med ekonomi på fartygets cateringavdelning vid sidan av studierna.
– Jag gick direkt ombord och frågade efter jobb, hamnen var annorlunda på den tiden. Det hade inte lyckats i dag när allt är bevakat och ingärdat. Vi lever i en helt annan värld nu jämfört med hur det var för 27 år sedan, säger Söderström.
Ropax-färjan Seawind tog både passagerare, långtradare och tågvagnar.
Hon var länge en gammal trotjänare på Åborutten, också efter att tågfärjtrafiken lades ner.
År 2013 flyttades fraktfärjan till rutten Helsingfors–Tallinn.
– Seawind är byggd 1972, tänk att hon fortfarande är i trafik, säger Söderström, som jobbat i land sedan 1998 som ekonomiansvarig, först inom Seawind Line sedan Silja Line och senare inom Tallink Silja.
Omvandlingen har varit enorm under åren både inom rederiverksamheten och hamnverksamheten.
– Utvecklingen har varit omvälvande bland annat inom godstrafiken. När Seawind Line hade som flest fartyg trafikerade man med tre fartyg, två på rutten Åbo–Stockholm och ett på rutten Helsingfors–Tallinn. Dessutom hade Åbo tågfärjetrafik. Nu är den borta, i dag transporteras största delen av godset på gummihjul, säger Söderström.
Kim Söderström
- Född: 17.3.1970 i Helsingfors.
- Uppvuxen: I S:t Karins och Åbo.
- Utbildning: Ekonom från Åbo Akademi 1999.
- Aktuell: Ekonomi- och administrativ chef i Åbo hamn sedan början av augusti.
- Bor: I lägenhet i Åbo centrum.
- Familj: Fru och två barn i lågstadieåldern.
- Intressen: Militärhistoria, är ordförande i ett sällskap som regelbundet ordnar resor i Mannerheims fotspår.
Åbo hamn
- Passagerartrafik: 3,3 miljoner resenärer (2016), landets näst största passagerarhamn efter Helsingfors.
- Godstrafik: 2,5 miljoner ton (2016), importen står för 1,1 miljoner och exporten för 1,4 miljoner ton gods.
- Antalet anlöp: 2006 fartyg anlöpte hamnen i fjol.
- Huvudfarledens djup: 10 meter.
- Areal: 1045 hektar vatten och 145 hektar landområde.
- Omsätter: 22 miljoner euro (2016).
- Sysselsätter: 76 anställda.