Nätverkande för studerande och hållbar utveckling vinnande koncept

Arkiv/Jean Lindén
Akademins campus. Den vita byggnaden till vänster är Gadolinia. Foto: Jean Lindén
Publicerad:

Att göra socialt nätverkande med lekfullt samt ett koncept för hur man virtuellt kan testa hållbara lösningar för Åbo.

De två idéerna delade på priset på 8 000 euro i innovationstävlingen Turku Future Hackathon under helgen.

16 team med ett 50-tal deltagare tog fram nya idéer för att göra Åbos campus och vetenskapspark mer trivsamt och intressant. Området sträcker sig från universiteten via Kuppis till företagsområdet i Österås.

Projektet "Go Questing", med studerandena Katriina Jokinen, Matti Krusviita och Sade Sirén från Åbo yrkeshögskola, förslår i sitt vinnande bidrag att man bygger ett spel kring nätverkande, speciellt bland de studerande.

Projektet "TwinCities" vill använda plattformen virtuaali-Turku för att testa lösningar för hållbar utveckling samt lyfta fram invånarnas berättelser och idéer. Teamet består av Lari Jaakkola, Veikko Eeva, Joonas Uotinen, Anton Nordqvist och Ha Vu. Det bildades på plats vid tävlingen.

De vinnande lagen har möjlighet att diskutera vidare om sina idéer med experter och med arrangörerna Åbo stad, Elisa, Turku Science Park och Turun Teknologiakiinteistöt.

Publicerad: