Begagnade båtar går åt som smör i solsken – men bara om priset är rätt
Försäljningen av nya segelbåtar i Finland går trögt. I fjol registrerades bara tolv nya segelbåtar i båtregistret och hittills i år har 18 nya segelbåtar registrerats.
Antalet nya motorbåtar som registreras är betydligt större. 2715 i fjol och under årets sex första månader i år 2011.
Då det gäller begagnade segelbåtar ser det ändå helt annorlunda ut.
Det anser i varje fall Tuomas Levanto, vd för Finlands största båtmässa för begagnade båtar. Mässan ordnas under veckoslutet på Runsala båtvarv i Åbo.
Levanto har den uppfattningen att begagnade segelbåtar går bra åt och han får medhåll av Ville Haapio, styrelseordförande vid företaget Blue Ocean samt Seppo Sutela, från samma bolag.
Sutela anlände redan på tisdagen till Runsala med en mässbåt och enligt honom är det självklart att det görs affärer med begagnade segelbåtar. Detta eftersom det helt enkelt finns så stora mängder använda segelbåtar.
– Det köptes massor av segelbåtar i glasfiber på 1980-talet och de båtarna är inte på långt när slutslitna ännu. En segelbåt från åttiotalet, som kanske fått nya segel och motor kan ha ännu 20-30 år kvar, säger Sutela.
Blue Ocean är ett av de större företagen inom branschen för försäljning av begagnade båtar. Företaget säljer och förmedlar begagnade båtar, importerar båtar av märket Saare och bistår kunder som vill köpa båt utomlands.
I fjol sålde Blue Ocean totalt 90 begagnade båtar varav två tredjedelar var gamla segelbåtar och resten motorbåtar.
I år ser man ut att nå ungefär samma nivå men med den skillnaden att andelen begagnade motorbåtar ser ut att öka något.
Enligt Haapio går det bra på marknaden för begagnade båtar, men det finns ett villkor som måste uppfyllas och det är att priset är rätt.
– Dagens kunder är prismedvetna. Internet erbjuder utmärkta möjligheter att jämföra priser och människor vet vad det lönar sig att betala för en använd båt i dag.
– Begär man ens lite för mycket för sin båt så kanske inte enda köpare hör av sig.
Blue Ocean erbjuds tiotals båtar per vecka, men långt i från alla tas emot.
– Vi granskar noga de objekt vi tar till försäljning. Om vi anser att objektet, av någon orsak är väldigt svårsålt så avstår vi, säger Haapio.
Att något är svårsålt kan till exempel handla om att ägaren drömmer om ett alltför högt pris för sin båt.
– Båtar har ofta ett jättestort känslovärde men känslor är tyvärr inte mycket värda då det handlar om att göra en affär, förklarar Haapio.
Båtmässan i Runsala
Veneet esillä ordnas i Åbo på Åbo båtvarv i Runsala under veckoslutet.
På mässan säljs enbart begagnade båtar.
Arrangörerna väntar tusentals besökare.
70 båtar visas upp och säljs på mässan.
Mässan har tidigare år ordnats i Nådendal.
Tack vare den nya placeringen deltar också större segelbåtar i årets mässa. Tidigare har den 16 meter höga bron mellan Luonnonmaa och Rimito begränsat deltagandet.
Hälften av båtarna på mässan är motorbåtar och andra hälften segelbåtar. Ungefär en tredjedel visas upp av företag och resten av privatpersoner som vill sälja sina båtar.
Prisnivån varierar mellan 10 000 euro och 400 000 euro.
Den äldsta båten på mässan är en motorbåt från 1927 och den nyaste en motorbåt från 2019.
Det här är elfte året som den flytande båtmässan för begagnade båtar ordnas.
Meningen är att mässan också i fortsättningen ordnas vid Runsala båtvarv. I planerna ingår att också ha olika slag av försäljning på landbacken.
Att en begagnad båt inte hittar ny ägare i Finland kan också bero på att likadana båtar säljs billigare utomlands.
– I så fall gäller det ändå att beakta att det inte är helt gratis att frakta en båt från till exempel Spanien till Finland, säger Haapio. Slitaget på en båt som seglat flera år under gassande sol ser också helt annorlunda ut än vad det gör i Finland. Det här ska man beakta om man vill köpa båt utomlands.
Att alla båtar skulle vara billigare i Sverige än i Finland är också en myt, anser Haapio som vet att det finns många svenska köpare som letar båt just i Finland.
Eftersom Transport- och kommunikationsverket inte för statistik över ägarbyten beträffande båtar finns det inga exakta siffror på hur många begagnade båtar det säljs och köps i Finland per år.