Krångla inte till det
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Dimensionerna är såklart helt andra här. Där som Helsingfors och Esbo har 255 stationer med över 2 500 cyklar har Åbo 34 cykelstationer och 300 cyklar. Det är likväl ett präktigt antal, en bra start för en helt ny trafikform.
Fyrtio euro för fri användning av cyklar under hela sommarsäsongen låter inte heller oskäligt. Då ska man såklart minnas att denna ”fria” användning har en tidsgräns, varefter det börjar kosta.
Inte heller den avgiften känns ändå hög. Målet är ju inte att erbjuda utfärdscyklar, utan ett flexibelt fordon för mer eller mindre spontana förflyttningar i stadsmiljö.
Föli-cyklarna – ”föllärit” som de heter i vissa Föli-texter – är samtidigt en del av EU-projektet Civitas Eccentric, som går ut på att testa alternativa transporter och olika smarta trafiklösningar.
Ett annat exempel på en Civitas Eccentric-satsning är det test som gjordes i vintras i Åbo. Det här gällde en särskild tolv kilometer lång vintercyklingsrutt, som sköttes med intensifierat gatuunderhåll, bland annat med borstsaltning.
På sikt får vi säkert se fler experiment, såsom olika tjänster som omfattar samutnyttjande av cyklar och bilar, möjligtvis kopplade till kollektivtrafiken.
Intresset finns säkert, eftersom Åbo redan nu är en verklig cykelstad. I en trafikräkning i ett av hörnen i korsningen av Gertrudsgatan-Tavastgatan 2014 uppgick antalet cyklister till 7 700/dygn. Det tyder på att gatuavsnittet faktiskt kan vara den livligaste cykelleden i hela landet.
När Åbo nu fortsättter med sina cykelsatsningar kan det vara bra att uppmärksamma det som planeras på riksnivå. Det som fått mest uppmärksamhet den senaste veckan är utan tvekan Kommunikationsministeriets idé om ett statligt bidrag på 400 euro till den som köper en elassisterad cykel åren 2018–2021.
Enligt ministeriet kunde det här införas mycket snabbt, redan den 1 juli.
Det korkade är att denna subvention i viss mån redan har ätits upp av de ökända marknadskrafterna. Priser har en tendens av stiga varje gång en nytt statligt stöd införs. Så gick det möjligtvis också nu, enligt Talouselämä och Kauppalehti. Då elcykelstödet offentliggjordes, höjde i alla fall Verkkokauppa sina elcykelpriser, enligt tidningarna. Och det är ju helt normal marknadsekonomi: Ett subventionerat pris ökar efterfrågan, vilket i sin tur är ett argument för att höja priserna.
Det intressanta är att man ska ha rätt att få stödet varje år, om man bara köper en ny elcykel. Det kan i sin tur sänka priset på begagnade elcyklar, så idén är kanske inte helt fel.
Det finns säkert en betydande målgrupp som nu har ett sådant avstånd till jobbet att det inte sporrar till att cykla, pendlare som kunde tänka om i fall de fick en billigare elcykel.
”Enligt undersökningar leder elassisterad cykling till att cykelfärderna blir längre i snitt och till att de ersätter bilresor”, uppger Kommunikationsministeriet, som också har andra cykelvisioner. Ett förslag är att människor kunde använda motionssedlar för att betala för cykelservice, ett annat är att den som cyklar i beskattningen ska få göra samma avdrag för resor mellan hemmet och arbetsplatsen som en bilburen pendlare.
Det första är en toppenidé, det andra låter besynnerligt. För att dra av resekostnader ska ju inte bara vissa villkor uppfyllas, dessutom ska avståndet vara så långt att kostnaderna överstiger självrisken. Hur realistiskt är det att man ens kan byta till cykel?
Oberoende av om det blir ett elcykelstöd eller inte, så får vi knappast se mer än en kortvarig marknadsstörning. Alla som redan köpt en elcykel får se dess andrahandspris rasa, och de som var på väg att köpa en inväntar besked, så handeln står stilla. Ekonomen Juhana Brotherus vid Hypoteksföreningen utdömer stödet och kommer inte på någon annan konkonsumtionsprodukt som skulle ha stötts på samma sätt.
Cykelåkning kan stödas på många sätt, vissa mer utstuderade än andra. Kommunikationsministeriets idéer är välkomna, men vissa av dem känns högtflygande och byråkratiska (elcykelstödet ska ansökas av Trafi). Det enklaste sättet att sporra folk att cykla mer är ändå busenkelt: satsa på tryggare cykelvägar och tryggare trafiklösningar överlag. Det behöver inte vara krångligare än så, och avkastningen är omedelbar.