LEDAREN: Din, min och någons båt
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Först är man på tuman hand. Kanske hunden också är med? Så kommer barnen. Som blir större. Men så blir de små för stora och vägrar hoppa ombord.
Så är man igen på tumis, sannolikt efter några båtbyten, i en farkost som börjar kännas för stor.
Är det då klokare att sälja, byta till mindre – eller försöka bilda nya besättningar, så man kommer ut, på samma sätt som förr? Kanske det finns andra lösningar?
Ibland kan båtintresset variera också inom familjen. Ett praktexempel var mannen, den självutnämnda kaptenen sedan 1980-talet, som varje sommar hoppade i båten bums då semestern började.
Det hörde till.
”Det gör inget om barnen och hustrun någon dag vill stanna hemma, jag kan gott vara ensam i båten. Huvudsaken att jag kommer ut”, sade han.
Inom några år klarnar det om mannens vision var reell. Vid det laget har i alla fall de två barnen mönstrat av. Hustrun har redan nu viskat till sina kompisar att båten snart är till salu.
En hemlig plan som utgår från utnötningstaktik har satts upp.
Men, när den svåra dagen kommer: Är det klokare att sälja, byta eller hitta på något helt nytt?
Samtidigt, i andra ändan av båtlivsspektret, finns det många båtentusiaster som redan löst pusslet på ett eget sätt. De bjuder i god tid före sommaren ut vissa veckor till släkt och båtlösa bekanta: det kan bli en besättning under veckan då man åker till Stockholm, ett annat gäng under veckan hemåt och ett tredje team under därpå följande vecka, i skärgården – bara som exempel.
Ägarfamiljens egna medlemmar hänger sedan med hela resan eller kommer och går med de andra, i lite olika uppsättningar.
Det här är redan praktisk båtverklighet för många.
Andra samäger en båt. Redan på hösten få en ägare göra sitt första veckoval för nästa sommar, en annan tar sedan sin vecka, och så vidare, beroende på antal ägare och det totala antalet veckor som båten ligger i havet.
Varje år är ordningsföljden en annan. Och så kan man alltid byta, vid behov, bara kalendern först är inprickad och alla vet hur de ska planera sin semester.
När tröskeln till båtsemester sänks och det hela blir mer ändamålsenligt är det sannolikt att också säsongen förlängs Fler människor till sjöss, fler dagar till sjöss.
Det gynnar företagslivet i skärgården.
Nästa steg, då? När får vi se inhemska varianter av de modeller som nu dykt upp i Sverige?
Två pionjärer i Sverige startade företaget Saltsjöns Marinpool 2012. Den som vill vara med betalar en årsavgift och får tillgång till poolens nio segel- och motorbåtar i olika gästhamnar i Stockholmsområdet.
Visst låter det här som någon av de bilpooler som redan nu finns i Finland?
I våras startade en båtpool i Göteborg. Svenska Dagbladet summerade det så här:
”Sjölängtan, men ingen båtplats. Nu finns möjligheter att gå till sjöss även för den som inte vill äga en egen båt.”
En av företagarna bakom satsningen, Oscar Rosengren, påpekar att det också handlar om ett miljöperspektiv. Det är bättre om fem personer delar på en båt än att alla har en egen.
”Att äga och underhålla en båt kostar både pengar och tid, förr var man antingen en båtmänniska eller husvagnsmänniska men i dag vill man kunna göra allt”, säger Rosengren till SvD (8.6.).
I Västra Nyland noterar Niclas Erlin att en undersökning i Finland visade att de yngre generationerna kände sig rätt främmande inför tanken att äga och investera stora summor i en båt.
”Delningsekonomin borde skapa större svall inom båtbranschen. Det är vettigt att dela på utgifterna för en båt”, skriver Erlin i VN (1.8).
Modellerna är många. I vissa fall kan de som redan äger en båt via en pool bjuda ut veckor till båtlösa.
Om man ser på sikt så borde de på så vis få ut mer båtliv för sig själv, samtidigt som kostnaderna minskar. För de andra i poolen är alternativet billigare än en egen eller hyrd båt.
Delningsekonomi betyder inte automatiskt stelhet. Inget hindrar att det också kan finnas sista minuten-resor, på samma sätt som med söderresor. Klicka in dig och kolla om det finns någon båt ledig, på kort varsel, kanske bara för något veckoslut.
Båtpoolar ska inte heller se som ett hot mot handeln. Båtarna bli inte färre, men de som finns kan användas effektivare. Det här kommer aldrig att bli en grej för den stora majoriteten, men det kan öppna upp för en ny användargrupp.
Fler människor till sjöss, totalt fler timmar. Inkomsterna för företagare växer under sommaren men rimligtvis också vintertid, under servicesäsongen. Det finns också en tillväxtpotential i och med att de som går med i pool en dag kanske blir så ivriga sjöfarare att de köper en egen båt. Det som behövs är lite fördomsfrihet och mod att satsa. Målgruppen finns nog.