Elbilar brinner betydligt mer sällan än andra bilar – rederierna vill ändå vara förberedda inför eldsvådor ombord
Wasaline har som första rederi i Finland investerat i ny släckningsutrustning som är specialgjord för att släcka elbilsbränder ombord. Det är en slags bassäng som monteras ihop och placeras runt fordonet. Branden kontrolleras sedan genom att batterierna, vanligtvis placerade under bilgolvet, sänks ner i kylvätska.
I fälttester har poolen visat sig vara effektiv och lätt att hantera i trånga utrymmen på bildäck, säger Wasaline i ett pressmeddelande.
Viking Line och Finferries avvaktar
Också Viking Line har bekantat sig med bassängen, senast tidigare i veckan på M/S Gabriella. I det här skedet är det ändå osäkert om man investerar i en sådan, säger rederiets tekniska direktör Ulf Hagström .
– Vi följer med utvecklingen och vi har tittat på bassängen flera gånger. Den kan vara svår att använda eftersom det är trångt på bildäck och det kan vara svårt att komma tillräckligt nära en brinnande bil. Men kanske vi tar in en sådan om vi inte hittar något bättre
Hagströms kollega, Anders Nyberg som är vice fleet captain på Viking Line har nyss kommit hem från en brandsäkerhetskonferens i Lissabon. Han säger att utvecklingen vad gäller elbilarnas brandsäkerhet går snabbt just nu.
– I november ska vi titta på en handeldsläckare som lämnar efter sig en speciell hinna som kapslar in ett brinnande litiumbatteri. Så vi är hela tiden på tå och deltar aktivt i tester och demonstrationer av ny brandbekämpningsutrustning.
På Finferries säger säkerhetsdirektör Pasi Roos att man ännu inte har fattat beslut om att investera i utrustning som är specialgjord för att släcka eldsvådor i elbilar.
– Elbilarna blir vanligare och vi förbereder oss genom att titta på olika sorters brandbekämpningsutrustning. Men tillsvidare avvaktar vi och väntar på ifall myndigheterna kommer med några direktiv. Våra färjor och fartyg trafikerar dessutom oftast så pass nära land att Räddningsverket kan vara snabbt på plats.
Risken att elbilar ska börja brinna är ändå betydligt mindre än att bilar som drivs med fossila bränslen fattar eld. I en branschtidning på nätet skriver Vesa Linja-aho, som just nu skriver sin doktorsavhandling om bland annat elbilarnas säkerhet, att elbilsbränder i Finland är ytterst sällsynta.
Han hänvisar till Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik enligt vilken det i fjol inträffade endast en brand med direkt koppling till bilens högspänningssystem.
Bränder i el- eller hybridbilar beror i allmänhet på helt andra orsaker än elektriciteten, skriver Linja-aho. Han nämner som exempel en Tesla vars luftvärmepump hade läckt olja och börjat ryka.
Erfarenheterna från Sverige är de samma. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MKB) har gjort en sammanställning av bränder i elfordon under åren 2018–2021.
Under den tiden brann det totalt 57 el- eller hybridbilar. I fjol var antalet 23. I några av fallen har batteriet troligen inte haft någon betydelse för branden skriver MKB i sin rapport.
År 2021 fanns det 452 000 el/hybridbilar i Sverige. I Finland var antalet 99 937.
Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar?Första månaden bara1,00 €!Klicka här.