"Det ser inte bra ut" – strejken kostar Åbo hamn 10 000 euro per dag, också hamnen i Hangö lider

Kim Lund
Man i reflexjacka står ute i snöig omgivning
Åbo hamns vd Erik Söderholm uppskattar att Åbo hamn förlorar cirka 10 000 euro varje dag på grund av AKT:s stuvarstrejk.
Publicerad:

De vidsträckta fälten i Västra hamnen i Åbo är tomma och öde. Endast ett par traktorer röjer snö och på marken står ett tiotal containrar och väntar på att på lyftas ombord på M/S Baltic Emelie som ligger förtöjd vid kajen.

Arkiv/Kim Lund
ett lastfartyg vid en kaj
Endast en del av de containtrar som skulle skeppas vidare med M/S Baltic Emelie han lastas ombord innan strejken bröt ut förra veckan.

All verksamhet i hamnen stannade då Bil- och transportbranschens arbetarförbunds (AKT) stuvarstrejk bröt ut för en vecka sedan.

Strejken innebär att all export och import som kräver stuvarnas arbetsinsatser står stilla. Endast långtradartrafiken där speditionsfirmornas egna chaufförer kör sina ekipage ombord fortsätter.

För Åbo hamn innebär strejken stora ekonomiska förluster, säger vd Erik Söderholm.

– Det ser inte bra ut. Min uppskattning är att vi förlorar cirka 10 000 euro per dag i uteblivna fartygs- och varuavgifter. Februari månads fraktvolymer brukar ligga på cirka 150 000 ton, nu är det endast hälften av det som rör på sig.

Kim Lund
Tomt och stilla i Västra hamnen i Åbo.

Också den lokala industrin lider av strejken. Bland annat gruvkoncernen Sandvik är en stor exportör av maskiner medan Meyer Turku är beroende av material som importeras sjövägen till Åbo.

Arkiv/Kristofer Nöjd
en hamn på avstånd
Så gott som all import och export till och från Hangö hamn har upphört.

I Hangö hamn står största delen av trafiken stilla. Det är endast långtradartrafiken på Stena Lines fartyg som kör mellan Hangö och Nynäshamn som rullar på som normalt, säger vd Anders Ahlvik.

– Strejken märks absolut. Vi är en utpräglad frakthamn, härifrån exporteras stora mängder stål och papper, importeren gäller bland annat maskiner och livsmedel. Just nu ligger det fyra fartyg i hamnen och kanske några till i Koverhar som väntar på att lastas eller lossas.

I Nådendals hamn säger vd Pasi Haarala att strejken är tråkig för hela Finland och att den har konsekvenser också för hamnen.

– Den här veckan skulle till exempel ett cementfartyg ha anlöpt hamnen, men på grund av strejken kommer det inte.

Arkiv/Kim Lund
En leende man i en hamn
Nådendals hamns vd Pasi Haarala.

Situationen i Nådendal är ändå bättre än i Åbo. Nästan 90 procent av godset som körs med Finnlines fartyg till Kapellskär går på hjul och importen av vissa produkter som är nödvändiga för Finlands försörjningsberedskap fortsätter också, säger Haarala.

– Hamnen tar emot bland annat soja och salter som är nödvändiga för livsmedelsindustrin, och också importen av flis som behövs för att producera fjärrvärme fortsätter.

Förhandlingarna för att få en slut på strejken fortsätter på onsdag.

Reporter (Åbo)
Publicerad: