Ett år med Viking Glory – resenärerna vill koppla av i stället för att festa

Arkiv
stort rödvitt kryssningsfartyg i isigt vatten
Över en miljon passagerare har rest med Viking Glory sedan jungfruturen den 1 mars i fjol.
Publicerad:

I morgon har det gått ett år sedan Viking Glory började trafikera Åbo–Stockholm.

Över en miljon passagerare har rest med fartyget och för Viking Line har det stora intresset bidragit till rederiets goda fjolårsresultat.

Rederiet delar ut dividend till sina aktieägare för första gången på fyra år och marknadsandelen på Åbolinjen är nu större än någonsin, 68 procent.

Tillväxten beror också på att Tallink Silja i fjol hyrde ut Galaxy till Nederländerna som flyktingboende och började köra med Baltic Princess Kapellskär i stället för till Stockholm.

Viking Glory började trafikera precis när coronabegränsningarna lindrades vilket genast märktes i försäljningen.

Å andra sidan har kriget i Ukraina och dess dominoeffekter gjort att de tolv månaderna har varit exceptionella på många sätt, säger informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström i ett pressmeddelande.

– Det nya fartyget var en riktig vitamininjektion för både våra kunder och hela vår rederipersonal efter de långa coronaåren. Också i osäkra tider är en kryssning ett tryggt sätt att kasta loss från vardagen en stund, och den goda efterfrågan kompenserar för det dyrare bränslets inverkan.

Friskvård i stället för alkohol

Det första året har visat att resenärernas kryssningsbeteende har förändrats genom åren. I dag kopplar man hellre av med ett besök i spaet eller i gymmet än festar tills småtimmarna i baren eller nattklubben, säger lanserningschef Lotta Lindroos.

Arkiv/Jesper Lindblom
kvinna vid terminalen i Åbo
Lanseringschef Lotta Lindroos.

– Välmående, friskvård och kroppsvård har fått en allt större betydelse. Både grupper och privatpersoner bokar massage och olika behandlingar redan på förhand och både gymmet och yogasalen har varit mycket välbesökta.

– Man vill njuta av lite vardagslyx, koppla av och äta gott. Under det första året har vi till exempel sålt över 8 000 skaldjurstallrikar och i barerna och restaurangerna ökar efterfrågan på alkoholfria cocktails och drycker hela tiden.

Reporter (Åbo)
Publicerad: