Taggad kapten tar Viking Glory till Stockholm – "Det känns spännande"

Maria Thölix
En kapten på en kommandobrygga
Pamela Mäkelä var en av två befälhavare under Viking Glorys första resa i tisdags. Hon tog över ansvaret av Ulf Lindroos då fartyget lämnade Mariehamn.
Publicerad:

KimitobonPamela Mäkelä har vanan inne att vara befälhavare på Viking Lines fartyg. Hennes första fartyg var M/S Amorella, efter det blev det Viking Grace. På tisdagen stod hon på bryggan på nybygget Viking Glory för att köra henne från Mariehamn till Stockholm.

– Det känns spännande och jag är taggad. Jag kan knappt vänta tills kvällen.

Mäkelä är en av tre befälhavare på Glory. Varannan vakt jobbar hon som överstyrman, varannan för hon befälet. Innan Glory togs i trafik hade hon provkört henne i simulator och gjort en provtur i Åbo hamn.

– Visst var det häftigt. Jag hade sett Glory mera som en legend, men nu var hon här på riktigt.

Maria Thölix
Tack vare det nya styrsystemet är Viking Glory lätt att manövrera. "Man märker att fartyget reagerar genast."

Den största skillnaden jämfört med de äldre fartygen är det nya Azipod styrsystemet. Till skillnad från det traditionella sättet att manövrera ett fartyg med roder och propeller vrider Azipodpropellrarna sig i 360 grader vilket gör att fartyget svänger snabbt och smidigt.

– Man märker att fartyget reagerar genast. Grace tuggade på mera som ett tåg.

Vi har den klassiska buffén som bas och så har vi en hel del nytänk.

—Janne Lindholm restaurangchef

Medan Mäkelä är uppe på bryggan går restaurangchefen Janne Lindholm runt i restaurangerna och köken och kollar att allt är i ordning. Han började jobba som restaurangchef och intendent på Viking Line för 20 år sedan.

Maria Thölix
En man på en ett fartyg
Janne Lindholm har utvecklat och planerat Glorys restaurangkoncept.

Sedan fyra år tillbaka har han varit huvudansvarig för utvecklandet och planeringen av rederiets alla sju fartygs kök och restauranger. Den senaste tiden har det mesta handlat om Viking Glory.

– Förberedelserna började redan för över fyra år sedan. På så lång tid hinner mycket hända och det är svårt att veta vilka trender som gäller då fartyget kommer i trafik. Men jag tycker vi har lyckats riktigt bra. Vi har den klassiska buffén som bas och så har vi en hel del nytänk.

Maria Thölix
en man tittar på några örter i krukor
På Glory experimenterar också med egenodlade kryddörter.

Till nytänket hör bland annat att à la carte-menyn inte följer det traditionella tankesättet med förrätt, huvudrätt och efterrätt. Istället har man byggt upp menyn så att man kan kombinera flera mindre rätter.

– Det ger kunden möjlighet att uppleva flera smaker, samtidigt som vi kan bredda utbudet, säger Lindholm.

Maria Thölix
À la carte-restaurangen.

En annan nyhet är matsalen Market med flera olika matstationer. Här kan man välja mellan olika temarätter.

– Någon vill kanske ha pizza, en annan asiatiskt. Man beställer maten från skilda kök, men allting finns samlat i samma matsal. Så även om man väljer olika rätter kan man sitta tillsammans och äta.

Maria Thölix
Det runda bordet i kabinettet Fyren snurrar med en hastighet av 8 varv i timmen vilket gör att man hela tiden har en strålande panoramautsikt. Runt bordet sitter fr.v Glorys lanseringschef Lotta Lindroos, informationschef Christa Grönlund, informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström, marknadsdirektör Ninna Suominen och vd Jan Hanses.

För några år sedan gjorde Lindholm ett försök med att servera mera hälsosam mat vid barnbordet. Pommes fritesen byttes ut mot batat och man serverade mindre korv och köttbullar. Reaktionerna lät inte vänta på sig.

– Vi fick en hel del skäll, inte av barnen men av föräldrarna som tyckte att när man är på kryssning ska man få äta köttbullar och pommes.

Arkiv/Maria Thölix
Från Mariehamn mot Stockholm

Glory har lämnat Mariehamn och Mäkelä har tagit över befälet.

Maria Thölix
Skymningen lägger sig då vi närmar oss Stockholm.

Det blåser 12 meter i sekunden från syd och Glory tar sig framåt med en fart på drygt 20 knop. Lite över klockan 19 angör hon Stadsgårdskajen i Stockholm.

– Det gick lite långsammare än vanligt då fartyget är nytt. Man måste vara extra försiktig och vänja sig vid hur hon svänger. Men allt gick bra, och bara vi blir vanare ska det nog börja gå snabbare.

Kim Lund
Stadsgårdskajen.
Reporter (Åbo)
Publicerad: