Vajerfärjor blir eldrivna
Som en del av Finferries miljöarbete går rederiet nu in för att testa eldrivna vajerfärjor.
Färjor som drivs med elström från land är redan i trafik i Sverige där erfarenheterna har varit goda. Det finns därför ingen orsak till att det inte skulle fungera också här, säger Finferries vd Mats Rosin.
– Principen och tekniken är inte revolutionerande, men för miljön är det revolutionerande och det är miljön som är den stora vinnaren.
De första testerna görs på Högsarfärjan i Nagu där en kabelvinda har installerats på färjan.
En kabel kopplas till ett eluttag i land och rullar in och ut medan färjan kör. I motsats till Elektra laddas inte några batterier ombord utan strömmen kommer kontinuerligt till färjan genom kabeln.
Om och när allt fungerar ersätts dieselmaskinerna med en elmotor. Vid strömavbrott eller andra driftsstörningar kan färjan köras med ett reservaggregat eller med diesel. Exakt hur man tryggar trafiken under alla förhållanden är frågor som Finferries söker svar på under testperioden. Man vill också testa eldriften under vinterförhållanden då isen har lagt sig.
Under testperioden kör färjan normalt med diesel och meningen med testet är att ta reda på hur elförsörjningen till färjan kan bli så stabil att tekniken kan tas i bruk på riktigt.
– Vi testar ingenting på bekostnad av servicen, säger Rosin.
Om försöket visar sig fungera kan de eldrivna vajerfärjorna bli verklighet på många av Finferries cirka 30 vajerfärjpass i Finland. De första vajerfärjorna som kör med elektricitet kan vara i trafik någon gång under nästa år, tror Rosin.