Mats Rosin bytte flygen mot färjor – nu är han inte längre vd för Finferries

Mats Rosin var vd för Finferries i 13 år. Från och med den första maj har han titulerat sig som pensionär. Här står han på kommandobryggan i Finferries simulator i huvudkontoret i Österås.
Publicerad:

Det var aldrig meningen att Mats Rosin skulle bli vd för Finferries. Sedan år 2006 hade han jobbat på Finavia, först som regiondirektör för sju flygplatser, i Åbo var han flygplatschef.

Mellan åren 2007 och 2009 var han kommersiell direktör för Finlands alla flygplatser. Före Finavia hade han gjort en 17 år lång karriär inom Silja Line-koncernen, både som vd för Seawind och som direktör för Siljas Åbotrafik.

Sommaren 2009 var han ute på långseglats och låg i hamnen i Visby då han fick ett samtal.

– Jag blev erbjuden jobbet som vd för Finferries, men jag hade andra planer så jag tackade nej. Uppdraget lät ändå så pass intressant att jag senare på sommaren gick med på att träffa Destias styrelseordförande. Nu kan jag säga att det var tur att jag tog emot jobbet, det har jag aldrig ångrat.

Finferries har varit en föregångare vad gäller miljövänlig sjöfart i Finland.

—Mats Rosin

Rosins primära uppdrag var att förnya och modernisera färjorna och förbindelsebåtarna. Tonnaget var gammalt och slitet och i synnerhet färjorna längs Skärgårdsvägen var alldeles för små för den växande biltrafiken.

Kilometerlånga köer under sommarveckoslut och långledigheter skapade missnöje bland både skärgårdsbor och fritidsboende och behovet av nya färjor var akut.

Den första riktigt stora förändringen gjordes på färjepasset Korpo–Houtskär år 2012 då nybygget Stella ersatte Mergus som varit i trafik sedan år 1984. Samtidigt ökade bilkapaciteten från knappa 30 till över 60 bilar.

Nästa stora projekt väntade redan bakom hörnet. Miljöfrågorna hade blivit allt viktigare och också inom sjöfarten försökte man hitta nya klimatsmarta lösningar för att minska på färjornas och fartygens skadliga utsläpp.

Finferries svar på de skärpta miljökraven var hybridfärjan Elektra som sommaren 2017 började trafikera färjepasset Pargas–Nagu. Färjan drivs av två batteripaket som laddas med landström varje gång färjan anlöper färjefästet.

Färjan är också utrustad med dieselgeneratorer som används vid till exempel svåra isförhållanden.

– Elektra var den första riktiga elhybridfärjan i världen. Olyckskorparna var tveksamma till om färjan skulle fungera, men nu med facit på hand kan vi säga att den blev en succé, säger Rosin.

Fem år senare togs Elektras systerfartyg Altera i bruk på rutten Pargas–Nagu.

– Finferries har varit en föregångare vad gäller miljövänlig sjöfart i Finland. Vår målsättning är att vara helt klimatneutrala under år 2040.

Under Rosins tid har Finferries genomfört 24 större förnyelseprojekt, de flesta i Åboland. Färjor har förlängts och fått nya maskiner och vissa trafikpass har fått helt nytt tonnage. Senast den nya hybridfärjan L-317 mellan Nagu och Korpo och förbindelsebåten Innanmo på Nagu norra rutt.

Trafiken längs Skärgårdsvägen löper i dag betydligt smidigare än tidigare, men trots det är folk snabba på att reagera och kritisera då turer ställs in eller då det undantagsvis uppstår köer.

– Jag förstår att det finns enskilda människor som kan reta upp sig, men ser man till helheten så presterar vi riktigt bra. Av de cirka 1,3 miljoner turer som Finferries färjor och förbindelsebåtar kör årligen i hela landet är det endast 0,1–0,2 procent som ställs in.

Rosin lyfter också fram de enkäter som årligen görs bland passagerarna. På en nöjdhetsskala från 1–10 fick Finferries i fjol betyget 9 av de mellan 4 000 och 5 000 personer som svarade på enkäten.

Kim Lund
en man står framför ett foto av en färja
Mats Rosin avvisar kritiken mot att Finferries skulle bedriva en dålig personalpolitik.

I vintras fick Finferries oönskad publicitet då ÅU avslöjade att rederiet gjort upp åtminstone fem avtal om uppsägning med tidigare anställda och avslutat deras anställningsförhållanden mot en engångsersättning.

Enligt ÅU:s uppgifter hade avtalen gjorts upp under påtryckning och utan att ge tillräcklig betänketid.

– Det som skrevs i ÅU ger inte hela bilden, men eftersom jag har tystnadsplikt kan jag inte kommentera fallen. Det kan jag ändå säga att Finferries inte har något att skämmas över för sin personalpolitik, snarare tvärtom, säger Rosin.

Den sista april gjorde Rosin sin sista arbetsdag och gick i pension. Nu ser han frem emot att få mera tid för sig själv och att jobba med diverse små projekt. Han kallar sig för teknikfreak och tycker om att jobba med händerna.

– Jag gör olika träarbeten och gillar att syssla med elektronik och programmering. Miljöfrågorna ligger mig nära hjärtat och jag jobbar mycket med att minska på energiförbrukningen i hemmet och på stugan. På båda ställena har vi installerat solpaneler och lever så långt det går på naturens villkor.

Finferries sköter färje- och förbindelsebåtstrafiken på över 40 rutter i Finland. Håkan Fagerström är ny vd för Finferries.

Pressbild/Finferries
Håkan Fagerström.

Mats Rosin


  • Född: 4.3. 1958 på Heideken i Åbo.

  • Bor: I Pargas

  • Familj: Fru, son, ett barnbarn.

  • Bil: Volvo.

  • Båt: Bytte segelbåten till en Nordstar motorbåt för 13 år sedan för att snabbare kunna ta sig från stugan till fastlandet om jobbet kräver det.

  • Smultronställe i Åboland: Sommarstugan på en ö i Pargas södra skärgård.

  • Kommer att sakna från jobbet: Människorna och att få vara med om att utveckla trafiken och göra passagerarna nöjda.

Reporter (Åbo)
Publicerad: