Viking Line dras inför rätta – Gabriellas krock med Allas Sea Pool kan kosta miljoner
M/S Gabriellas krock med kajen i Södra hamnen i Helsingfors den 12 januari i fjol får ett rättsligt efterspel.
Företaget Helsinki Allas har lämnat in en stämningsansökan till Helsingfors tingsrätt och kräver att Viking Line betalar drygt 3 miljoner euro i ersättning för de ekonomiska förluster och skador som kollisionen förorsakade företaget.
Bland annat totalförstördes bastubyggnaden i badanläggningen Allas Sea Pool
Helsinki Allas har räknat ut att man i fjol gick miste om 1,1 miljoner euro i biljett- och andra intäkter på grund av att spaet inte kunde hålla öppet som normalt.
I ersättningskravet ingår också renoverings- och byggnadskostnader.
Bland annat byggdes tre tillfälliga bastur för över 900 000 euro medan den egentliga bastuavdelningen är ur bruk. De mindre basturna har en tredjedel mindre kapacitet, säger Allas Seas styrelseordförande Raoul Grünstein.
– Vi lider fortfarande av skadorna och har stora kapacitetsproblem. Vi håller på att bygga upp den ursprungliga bastun som väntas bli klar först till midsommaren. Det betyder att den totala tiden som vi inte har kunnat ha öppet som normalt uppgår till ett och ett halvt år.
Det rådde svåra isförhållanden i hamnbassängen då olyckan inträffade. Enligt Olycksutredningscentralen överbelastades bogpropellern vilket ledde till störningar i fartygets elförsörjningssystem. Störningen stoppade båda bogpropellrarna och fartyget förlorade styrförmågan.
Helsinki Allas säger i sin stämningsansökan att olyckan kunde ha undvikits om besättningen och fartygets kapten skulle ha agerat annorlunda. Bland annat sägs det att det fanns stora brister i informationsgången mellan bryggan och maskinrummet och att ansvarsfördelningen var oklar.
"Om besättningen hade agerat professionellt och omsorgsfullt skulle olyckan inte ha inträffat", sägs det i stämningsansökan.
Allas Sea anser också att Viking Line har slarvat med underhållet av fartygets elsystem.
"M/S Gabriella förlorade styrförmågan på grund av ett elfel. Sådant kan inte hända om fartygets underhåll har skötts enligt lagar och förordningar".
Viking Line anser sig inte ha gjort något fel
Viking Lines vd Jan Hanses bestrider ersättningskraven. Enligt honom berodde olyckan på yttre faktorer som rederiet eller besättningen inte kan belastas för.
– För att rederiet ska vara skadeståndsansvarigt förutsätts det vi har förorsakat skadorna genom att ha begått ett fel eller en försummelse, vilket vi anser att vi inte har gjort. Detta har vi beskrivit för motparten, men de har en annan åsikt och då är det bara så att vi måste reda ut det här i rätten.
I fall Viking Line döms till att betala ersättningarna täcker försäkringen förlusten, säger Hanses.
Raoul Grünstein har svårt att förstå Viking Lines och Jan Hanses förklaringar. Enligt honom har rederiet i 13 månader varit ovilligt att diskutera frågor som har med ansvar och ersättningar att göra.
– Jag tycker att det är både moraliskt och juridiskt fel. Vi har försökt förhandla, men Viking Line har inte haft intresse av att träffa oss. Enligt våra jurister och specialister har Viking Line förorsakat olyckan, men rederiet vill inte ta ansvar för den.
– Det är en helt otänkbar tanke att ett rederi som säger sig värna om säkerheten inte skulle vara ansvarigt för att deras passagerarfärja helt utan kontroll törnar mot kajen i en trång hamnbassäng.
Företagets namn korrigerat från Allas Sea till Helsinki Allas 3.3 klockan 11.35
Artikeln uppdaterad med kommentarer av Raoul Grünstein 3.3 kl. 13.00