Många socialtjänster från en och samma lucka redan nästa år – ska bli lättare för både barnfamiljer och vuxna i Egentliga Finlands välfärdsområde att få hjälp
Också socialservicen för både barn och vuxna ordnas från och med årsskiftet av välfärdsområdet i Egentliga Finland.
Här vill man centralisera, så att det ska finnas åtta regionala enheter, som sköter den första kontakten för barnfamiljer och för människor i arbetsför ålder eller som har någon funktionsnedsättning.
Enheterna ska ta emot samtal eller e-post, anmälningar och ansökningar. Här ska klienten också kunna få rådgivning eller vägledning.
Härifrån ska man också kunna lotsa klienterna vidare till fortsatta utredningar vid behov.
Sådana utredningar och bedömningar ska göras centraliserat av ett mångprofessionellt team, där också vårdpersonal kan ingå.
Olika praxis i kommunerna ska bli lika för alla
Eftersom det har rått olika praxis i olika kommuner som numera hör till samma välfärdsområde måste arbetet harmoniseras både när det gäller hur de sociala tjänsterna ordnas och hur klientens behov av service bedöms.
Genom de nya enheterna vill man från välfärdsområdets sida att de som behöver hjälp ska få den genom att kontakta ett enda ställe.
Tanken är att det ska finnas åtta regionala enheter i Egentliga Finlands välfärdsområde.
– Arbetet genomförs i nära samarbete med familjecentret, socialjouren, invandrartjänsterna och de tjänster som riktar sig till äldre, säger Emilia Heikkilä, servicedirektör för social- och handikappservice.
Arbetsfördelningen ska finslipas
En fråga som ännu är olöst är hur uppgifterna ska fördelas mellan enheterna som inleder arbetet och socialjouren.
De första nya centraliserade enheterna där klienterna tas emot börjar i Nystadsregionen och Salo-Somero.
Målet är att hela välfärdsområdet under 2023 ska ha motsvarande enheter som centraliserat hjälper från en och samma lucka.
Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.