FPA och taxisoppan
ÅU berättade i går om problem med att beställa en FPA-taxi. Enligt preliminära uppgifter berodde störningen på tekniska problem. Tyvärr så har det varit bekymmer även tidigare. Det verkar som problemen är både tekniska och praktiska. Vem har ansvar för verksamheten? Hur är det möjligt att FPA:s förmånschef Susanna Bruun får veta om problemen först då ÅU kontaktar henne?
I Egentliga Finland köper FPA taxibeställningstjänsterna av Lounais-Suomen Taxidata Oy, som upprätthåller en beställningscentral. Köptjänster är bra på många vis och de ger företag som vinner anbudsförfrågan möjlighet att utveckla sin verksamhet. Samtidigt är köptjänster också en utmaning.
Det är inte ovanligt att det billigaste anbudet vinner, trots att man byggt in olika kvalitetskomponenter i anbudsförfrågan. Då det billigaste anbudet vinner, kan det bli svårt att kombinera kvalitativ service med företagets förväntningar på maximal vinst.
Köptjänster är svåra att hantera och reglera. Vilka avtal du än gör, så löser du inte akuta problem i verksamheten genom att bläddra i och försöka tolka avtalet. I avtal kan man ta in vilka ukaser som helst, men om inte viljan finns att göra mera än absolut minimi, då är det så.
Kommuner och staten (i detta fall FPA) kritiseras ofta för att de är dåliga på att ingå avtal. Det vanligaste argumentet är att det saknas kompetens om avtalsjuridik inom den offentliga sektorn. Om detta skulle stämma, skulle det vara enkelt att lösa frågan.
Avtal är intressanta. Oberoende av om avtalet är 1 eller 100 sidor, är det omöjligt att beakta alla kommande situationer då avtalet ingås. Sedan är tolkningen av ett avtal en egen process. Om parterna har diametralt olika uppfattningar om hur någon punkt i avtalet ska tolkas, kan en rättsprocess kräva både tid och pengar. Det är klart att det finns många fall då saken är entydig och ett avtalsvite kan träda i kraft, men även då kan motparten ha intresse att bestrida tolkningen.
För att situationen ska bli bättre krävs att inställningen och viljan att informera om taxiresor som ersätts av FPA förbättras. Det finns bra information på FPA:s webbsidor, men dessa sidor når inte alla och att alla förstår den information som där finns är inte en självklarhet. I framtiden, om ett antal år, kan man säkert hänvisa till att alla ska söka informationen på webben, men ännu är vi inte där.
Lounais-Suomen Taxidata ska också titta sig i spegeln. Om ett bolag hanterar och koordinerar FPA-ersatta taxiskjutsar är det rimligt att kräva att företaget har ett telefonsystem och ett reservsystem som fungerar.
Hur svårt kan det vara att få ett beställningssystem att fungera? Beställning av varor och tjänster via telefon har fungerat i många årtionden, det torde inte krävas astrofysik för att få ett fungerande system. Utöver telefonbeställning kunde man i dagens läge, även för FPA-taxi, förvänta sig att det går att beställa en taxi också via webben eller en applikation.
Vilket ansvar har den enskilda taxiföretagaren, som i praktiken för utför arbetet? Vilka skyldigheter har en taxiföretagare om den kör FPA-ersatta taxiresor? Taxiföretagaren kan inte ansvara för att beställningscentralen fungerar, men vad händer om alla taxiföretagare råkar komma på att de ska hålla ledigt samtidigt? Finns det ett fungerande system för att undvika dylika situationer?
FPA har orsak att grundligt kolla att beställningen av FPA-taxi i framtiden verkligen fungerar. Enbart genom en fungerande kvalitetskontroll kan FPA försäkra sig om att de tjänster FPA köper av Lounais-Suomen Taxidata fungerar i framtiden.
Förväntningarna på Lounais-Suomen Taxidata, som vägrat kommentera trasslet och inte ens verkar informera FPA om problemen, är inte stora på basis av erfarenheterna så här långt. Ännu har bolaget dock möjlighet att visa att de får beställningssystemet att fungera. Alternativen är två, systemet börjar fungera som det ska eller så måste FPA agera i frågan.
Tillbaka till ansvarsfrågan. FPA torde i sista hand vara ansvarig för att systemet med FPA-taxi fungerar. FPA är, ur den vanliga människans synvinkel, ett av Finlands största byråkratmonster. Vad ska man göra och vem ska man kontakta om man märker att systemet inte fungerar? FPA borde rimligtvis kunna svara på dessa frågor.
FPA har också orsak att försäkra sig om att kommande reformer hanteras av en tillräckligt stor projektorganisation, så dylika utmaningar kan undvikas.