Eckeröordförande om Viking Lines aktieköp: ”Vi är konkurrenter och kan inte samarbeta”
–Det var helt oväntat för mig, en jätteöverraskning.
Det säger Marika Mansén-Hillar, styrelseordförande i Rederi Ab Eckerö, om Viking Lines köp av 17,1procent av aktierna i rederiet i fredags. Hon är dock tydlig med att familjen Mansén med bolag slår vakt om sina innehav.
Enligt Marika Mansén-Hillar är det för tidigt att säga vad affären kan innebära på lite sikt.
–Om man ska se positivt på det hela så är det bra att ett börsbolag som Viking Line som kan branschen är intresserade av att investera, säger hon.
–Men det är svårt att veta vad syftet är, eller så är det bara att de ville rädda aktierna kvar på Åland.
Det var också den motivering som Viking Line angav själva i sitt pressmeddelande i fredags.
Marika Mansén-Hillar förutsätter att Viking Line köpt åtminstone en del av aktierna från ägarnaEriksson,DahlmanochEklund.
–Men det vet vi först i veckan när aktieägarregistret har uppdaterats. De här tre har legat bland de 20 största, och vi kommer att uppdatera förteckningen över de 20 största aktieägarna på hemsidan.
"Vi kan inte samarbeta"
Blir det några förändringar i styrelsen?
–Det är för tidigt att säga, vi måste avvakta utvecklingen. Viking Line har ju redan informerat via sitt börsmeddelande, men vi behöver se om vi också behöver rapportera till våra investerare. De säger att detta är en investering, men som sagt: vi får avvakta och se.
Blir det någon extra bolagsstämma?
– Vi kommer inte att kalla till någon extra bolagsstämma. Men eftersom de äger över 10 procent kan de kalla till en extra stämma.
Kan detta resultera i ett tätare samarbete mellan rederierna?
–Vi är ju konkurrenter och måste följa konkurrenslagstiftningen – vi kan inte samarbeta.
Kan affären bana väg för att Birka sätts i trafik igen?
–Nej, hon ligger stilla och väntar på försäljning. Vi i styrelsen får information löpande om att de är och besiktar och vi får hoppas att det lossnar. Men omvärlden är inte den bästa.
Ser du för dig att affären påverkar Rederi Ab Eckerö operativt eller strategiskt framöver?
–Jag har ingen aning om vad Viking Line har för funderingar med den här investeringen. Vad gäller det operativa får du fråga vdBjörn Blomqvist, men den påverkar inte vårt arbete framöver.
Enligt Marika Mansén-Hillar kom Viking Line över aktierna billigt.
–Jag är lite förvånad över att de sålde till så lågt pris – jag känner att det är att undervärdera aktien. Men familjen Mansén med bolag är inte intresserade av att sälja. Det har varit tuffa år med pandemi och höga bunkerpriset, och en sådan här grej kan ställa till med oro i bolaget bland personalen. Men vi eftersträvar stabilitet.
”Det borde gå att få ihop en samtrafik”
–Det var oväntat, det måste jag säga.
Det är Sven-Eric Carlssons kommentar till nyheten om Viking Lines köp av 17,1procent av aktierna i Rederi Ab Eckerö. Carlsson har tidigare fungerat som hamnchef och styrelseordförande för Eckerölinjen.
Han tillägger att ”färjtrafiken på Åland har pågått i 60 år utan några större samarbetsinviter trots att man konkurrerar på samma rutter”.
–Nu har det gått så långt att några av Eckerös aktionärer har tröttnat och sålt bort en del. Jag har svårt att greppa vad tanken är. Man kan ju naturligtvis inte bilda kartell eller något sådant. Men Viking Line bestod ju från begynnelsen av tre rederier –Sally, SF och Slite – och samma för FÅA på sin tid. Så det borde finnas en möjlighet att få ihop något slags samtrafik.
Anonym tillvaro
Han pekar på Grimaldis Finnlines som satsar på att ta andelar av frakttrafiken mellan riket och Sverige med nytt tonnage.
– Och i kryssningstrafiken mellan Stockholm och Mariehamn har ju Rederi Ab Eckerö redan lagt sig.
Som mångårig aktieägare och före detta styrelseordförande i rederiet har Sven-Eric Carlsson en hälsning till Eckerölinjen:
–Man ska inte glömma sin hembygd, utan se till att ha bra relationer där man verkar och bor. Eckerölinjen har ju börjat föra en ganska anonym tillvaro här på Åland – de annonserar ju inte ens i våra lokaltidningar längre. De har gått in för dagskryssningar för pensionärer på svenska sidan i stället. Men Eckerölinjen behöver goda relationer med näringslivet på Åland. Vi har taxfreebekymret som dyker upp med jämna mellanrum: åländska företag undrar varför de ska bråka med byråkrati för att rederierna ska kunna kasta en tross i Långnäs för att klara taxfreevillkoren.
Höja priserna
Sven-Eric Carlsson är orolig för att affären ska leda till sämre service för ålänningarna.
–Man behöver inte vara professor i ekonomi för att räkna ut att det inte kan löna sig för Viking Line att köra med Rosella från Mariehamn och Eckerö med sitt fartyg från Berghamn under lågsäsong. Man får hoppas att de här bolagen har något slags känsla för hembygden och behåller servicen.
Han tror också att det finns utrymme för rederierna att höja biljettpriserna.
–Biljettpriserna har inte alls hängt med i den övriga prisutvecklingen. Rederierna var på knä efter pandemin och jag trodde då att det skulle bli en mer realistisk prisnivå men så blev det inte.
Sven-Eric Carlsson funderar om de ägare som nu har sålt gjorde det som en markering. – De har varit med så länge, så något måste det vara. Men jag tror det blir tuffare nu, mer marknadsstyrt och det kommer inte att gynna trafiken på Åland.
Susanna Skogberg