Instängda invånare i Åbo klagade över stängd korsning i ÅU – nu får de sin vilja igenom

Kim Lund
stängd stor stadskorsning
Korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen ska öppna igen, efter invånarnas protester.
Publicerad:

Invånarna i trähuskvarteret vid Arthursgatan i Åbo kan snart andas ut.

Den livligt trafikerade korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen, som enligt gällande stadsplan stängdes permanent för all fordonstrafik från och med början av februari, kommer att öppnas igen.

Att korsningen stängdes beror på det nya stora bostadsområdet Kirstiparken, med över tjugo höghus, som byggs som bäst.

Meningen var att bilisterna i stället ska välja Arthursgatan.

Mapcreator/Carina Holm
karta med röda och blå gatunamn inritade, visar en problematisk korsning
Problematisk trafiklösning. Invånarna i trähuskvarteret kommer knappt ut på Arthursgatan längre, efter att korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen stängdes.

Instängda på grund av all trafik

Tre veckor efter stängningen berättade invånarna i trähuskvarteret mellan Stockholmsgatan, Runsalavägen och Arthursgatan i ÅU (22.2.) att de knappt kommer ut från sin parkering, eftersom trafikmängderna på Arthursgatan har ökat så mycket.

– Trafiksituationen här är kaotisk, sade Pia Wolff-Helminen som bor i trähuskvarteret då.

Nu säger Jaana Mäkinen, trafikingenjör vid Åbo stad, att korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen ska öppnas igen.

– Jag kan inte ge någon exakt tidtabell, eftersom det beror på byggarbetenas tidtabell, men korsningen ska öppnas igen under våren.

För korta röda ljus

Trafikstockningarna på Arthursgatan har delvis förorsakats av att de bilar som ska svänga från Arthursgatan till Stockholmsgatan har väldigt kort tid på sig att göra det.

Trafikljusen i korsningen byter med kort intervall om till rött för dem som kommer från Arthursgatan.

Carina Holm
vita skåpbilar vänder till vänster i stadskorsning
Problematisk vänstersväng till Stockholmsgatan från Arthursgatan, eftersom trafiken är så livlig och trafikljusens gröna intervall så korta.

Mäkinen säger att det inte hjälper upp situationen speciellt mycket om man skulle ändra trafikljusen i korsningen med några sekunder.

– En bättre lösning för att avlasta trafiken på Arthursgatan är att öppna upp korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen igen. Vi måste ju anpassa oss och göra ändringar, om det inte fungerar som det är tänkt.

"Ett utmärkt besked"

Reima Helminen, som är styrelseordförande för det instängda trähusbolaget, är glad och nöjd över att staden nu ändrar sig.

– Det låter alldeles utmärkt. Vi är belåtna över att man har utvärderat situationen och kommit till en bra lösning. Det här visar att Åbo också kan fatta bra beslut snabbt, då det behövs.

Carina Holm
grupp av människor som är missnöjda med en korsning i bakgrunden
Invånarna i trähuskvarteret kommer knappt ut på Arthursgatan längre eftersom all trafik i området styrs hit. Från vänster disponenten Jarkko Wallinkoski, JP Jokinen, Jaana Lehtinen, husbolagets styrelseordförande Reima Helminen och bakom honom Pia Wolff-Helminen. Reima Helminen är nöjd över att staden nu ändrar sig.

Jaana Mäkinen hoppas ändå att Runsalavägen inte används av sådana som kan ta en annan rutt. – Meningen är att det här ska vara ett bostadsområde, så vi vill inte ha onödig genomfartstrafik. På lång sikt är det meningen att det bara är de som bor i området som ska köra här.

Hon betonar att en grundläggande princip är att trafiken ska styras så att bilisterna väljer större gator så fort som möjligt.

De stora linjerna för hur områdets trafik ska se ut i framtiden finns i delgeralplanen, men Jaana Mäkinen anser att den kan behöva ses över.

– Tanken i delgeneralplanen är att slopa förbindelsen mellan Stockholmsgatan och Kanslersvägen, men den behövs också i framtiden, för att slippa genomfartstrafik på Runsalavägen och Kanslersvägen. Den här frågan är något vi måste diskutera när kommande planer för området blir aktuella.

Reporter, ledarskribent
Publicerad: