Åbobor instängda av "katastrofal trafiklösning" – invånare i trähuskvarter kommer inte ut när stängd storkorsning stockar trafiken

Carina Holm
bilar i stadskorsning
Korsningen från Arthursgatan till Stockholmsgatan är problematisk på många sätt.
Publicerad:

I början av februari stängde Åbo stads trafikcentral korsningen av Stockholmsgatan och Runsalavägen på väg mot hamnen för all fordonstrafik för gott.

Orsaken är det nya stora bostadsområdet Kirstiparken, som håller på att byggas för flera tusen nya invånare.

I stället ska bilisterna välja Arthursgatan.

Carina Holm
stadsgata med höghus som byggs i bakgrunden, sopbil parkerad till höger på bilden
Arthursgatan. Har blivit en genomfartsled med livlig trafik, efter att korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen stängdes för trafik.

De omkring sextio personer som bor i trähuskvarteret mellan Stockholmsgatan, Runsalavägen och Arthursgatan är missnöjda eller snarast rasande över den här lösningen.

Kvarteret har sin ut- och infart till Arthursgatan.

Kommer inte ut

Men de ökade trafikmängderna stockar Arthursgatan, så att de inte längre kommer ut från sin parkering.

– Hela trafiksituationen här är kaotisk, säger Pia Wolff-Helminen, som bor i trähuskvarteret.

Carina Holm
grupp av människor som är missnöjda med en korsning i bakgrunden
Instängda. Invånarna i trähuskvarteret kommer knappt ut på Arthursgatan längre eftersom all trafik i området styrs hit. Från vänster disponenten Jarkko Wallinkoski, JP Jokinen, Jaana Lehtinen, husbolagets styrelseordförande Reima Helminen och bakom honom Pia Wolff-Helminen.

Reima Helminen är styrelseordförande för trähuskvarterets bostadsbolag.

– Det finns väldigt många problem med att man har stängt av korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen för all trafik, trots att den ersättande korsning som finns inplanerad mellan Stockholmsgatan och Storheikkilävägen inte ännu har byggts.

Carina Holm
korsning i stad med trafikmärke som varnar för järnväg till höger
Stängd korsning. Korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen på väg från centrum mot hamnen har stängts av för gott.

Eftersom all trafik också till Storheikkilä nu ska gå längs Arthursgatan har trafikmängderna ökat betydligt. Också de som ska till närliggande Saippuacenter, där många barn har hobbyer, använder Arthursgatan.

Speciellt svårt morgon och eftermiddag

– Speciellt svårt blir det för oss i trähusen i rusningstid, på morgnarna och på eftermiddagen. Trafiken stockar sig redan tidigt på eftermiddagen och vi blir mer eller mindra instängda, säger han.

Mapcreator/Carina Holm
karta med röda och blå gatunamn inritade, visar en problematisk korsning
Problematisk trafiklösning. Invånarna i trähuskvarteret kommer knappt ut på Arthursgatan längre, efter att korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen stängdes.

Problemet förvärras av att de bilar som ska svänga från Arthursgatan till Stockholmsgatan har väldigt kort tid på sig att göra det. Trafikljusen i korsningen byter med kort intervall om till rött för dem som kommer från Arthursgatan.

– Det gör att bara några bilar hinner köra in i korsningen från Arthursgatan. Resten kör mot rött. De korta intervallen gör också att kön av bilar som ska svänga från Arthursgatan inte blir kortare, då det hela tiden kommer nya bilar från Storheikkilähållet, säger Helminen.

Svårt för fotgängare

Ännu färre bilar hinner vända in i korsningen om det finns fotgängare som samtidigt ska korsa Stockholmsgatan, då de också har grönt ljus.

Medan ÅU besöker platsen står en liten flicka i skolåldern vid övergångsstället på Stockholmsgatan. Hon vågar inte gå över trots att hon har grönt, eftersom det samtidigt kommer en ständig ström med bilar, som också har grönt från Arthursgatan.

Ingen pil för vänstersväng

Ett annat problem med den här korsningen är att det inte finns någon pil för vänstersväng i trafikljusen från Arthursgatan till Stockholmsgatan.

– Det bidrar till att skapa flaskhalsen på Arthursgatan, säger Reima Helminen.

Carina Holm
bilkö i stadskorsning
Svårt att hinna vända till vänster från Arthursgatan innan trafikljusen blir röda igen. Det gör att det är svårt för dem som bor i trähuskvarteret att komma ut på Arthursgatan.

Han förundrar sig över att det däremot finns ett körfält på Stockholmsgatan för dem som kommer från hamnen och som ska vända in på Arthursgatan.

– Men det gör ju ingen. Det är från centrumhållet som trafiken kommer och där finns inget extra körfält för dem som ska vända till höger in på Arthursgatan. Det också bidrar till att stocka trafiken.

"Förvånande att inte planerat bättre"

Bostadsbolagets disponent Jarkko Wallinkoski säger att de är förvånade över att staden inte har planerat trafiken bättre under byggnadstiden då Kirstiparken byggs.

Carina Holm
Nya höghus byggs
Runsalavägen. Fotot är taget från korsningen till Arthursgatan. Här byggs det nya höghus i det som ska bli Kirstiparken, med flera tusen nya invånare.

Pia Wolff-Helminen säger att trafiklösningen är en katastrof redan från början.

– Arthursgatan är smalare än vad den var då den ännu var vår lilla gata och ska vara leden in till ett nytt bostadsområde för 4 000–5 000 personer. Efter ett större snöfall blev den så smal, efter att den plogats, att en buss och en personbil knappt kunde mötas.

Långa köer

Köerna på Arthursgatan sträcker sig ibland längs hela gatan ända till Axelsvägen.

– Arthursgatan är byggd för närområdestrafik, och inte för att vara en genomfartsled för ett stort område, som hela tiden får allt fler invånare.

Nu kör också all trafik till höghusbyggena här och det finns inte tillräckligt med parkeringsplatser för dem som jobbar på byggena.

Carina Holm
nya höghus byggs
Kirstiparken ska växa ytterligare, med ännu fler nya höghus. Fotot taget från Runsalavägen.

Samtidigt är höghusen i det nya stora bostadsområdet Kirstiparken långt i från färdiga. För några dagar sedan meddelade byggföretaget Bonava att de börjar bygga sitt sjunde höghus. De ska bygga 1 400 lägenheter i området.

Tjugo höghus till

Tjugo nya höghus saknas fortfarande, säger trähusinvånarna lite bittert.

– Kirstiparken bli säkert fin, men trafiken kommer aldrig att fungera med endast en huvudinfart. Nu använder också Storheikkiläborna Arthursgatan då de ska mot centrum, säger Pia Wolff-Helminen.

Nej tack till drive-in

Som pricken över i:et för invånarna i trähuskvarteret finns det planer på att bygga ett drive in-hamburgerställe vid Stockholmsgatan, invid korsningen till Arthursgatan.

– Enligt stadens preliminära beräkningar kan den besökas av 200 bilar per dygn, säger Pia Wolff-Helminen.

Invånarna säger att de kommer att göra allt för att motsätta sig att den planerade drive in-restaurangen blir av.

– Det blir en samlingsplats för bilburna med risk för nedskräpning som följd. Vi förstår inte hur ännu fler bilar ska få plats här, när det redan nu är kaos, säger de.

Carina Holm
En grupp stadsbor som protesterar mot dålig trafik
Nej till drive-in-restaurang. De som bor i trähuskvarteret protesterar mot ett planerat snabbmatsställe, eftersom trafiken redan nu är kaotisk. Enligt planerna skulle drive in-restaurangen byggas till vänster bakom gruppen från fotografen sett.

Hur borde trafikenlösas så att ni som bor i trähuskvarteret kommer ut?

– Man borde ha byggt den ersättande anslutningen till Storheikkilä innan man stängde av korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen, säger Reima Helminen bestämt.

Då skulle trafiken till Storheikkilä ledas längs Storheikkilävägen i stället för som nu längs den smala Arthursgatan.

– Det minsta man kan begära är att korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen öppnas på nytt, åtminstone tills den ersättande korsningen är klar.

Carina Holm
stängd stor stadskorsning med byggarbeten
Den här korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen borde öppnas på nytt, anser invånarna.

Invånarna har gett respons till staden via responsformuläret på stadens webb, men fortfarande flera veckor senare har de inte fått något svar.

Jarkko Wallinkoski säger att staden borde ha tänkt på infrastrukturen tidigare, innan man börjar bygga.

– Nu har man gjort saker i fel ordning. Man har börjat bygga, stängt av huvudkorsningen, men inte tänkt på hur människor ska röra sig i området.

– Staden borde absolut tänka om. Planen om Kirstiparken som en grön, bilfri stadsdel är en utopi. Fastän bara en liten del av området är färdigt, ser man hur bilar felparkeras överallt i brist på parkeringsplatser, säger Pia Wolff-Helminen.

Carina Holm
stor lastbil vid höghusbygge och sandig väg
Kirstiparken byggs också vid Runsalavägen. Till vänster i bild skymtar trähuskvarteret där invånarna nu är arga över att trafiken stockas och blockerar deras utfart på Arthursgatan.
Reporter, ledarskribent
Publicerad: