Investeringar i småbarnspedagogik är ett måste
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
För att introducera dig i detta viktiga ämne, som jag skriver idag om, hoppas jag att du först gör en liten mental övning.
Föreställ dig för ett ögonblick att du är ansvarig för åtta – jo, åtta – livliga förskole- eller småbarn. Åtta av andra människors barn för vilka du bör garantera småbarnspedagogik av hög kvalitet.
För barn som längtar efter en tröstande famn. För barn som behöver hjälp med att klä av sig, med att äta, med att gå på toaletten.
För barn som babblar, skriker, gråter, är arga, kastar leksaker, angriper en kompis när de är nervösa, behöver vuxna i ett ögonblick av osäkerhet eller längtan.
Tänk dig att vara ansvarig för åtta små människor – de framtida vuxna. Och du skulle ha detta ansvar för nästan fyrtio timmar i veckan.
Tänk på att arbeta med dessa åtta ständigt förvandlande barn i en stor, ibland kolossal grupp med dina kollegor. Men nej! Detta ökade ansvar som beror på den tidigare regeringens nedskärningar skulle inte återspeglas i din lön. Hur länge skulle du hålla?
Men vi har många riktiga vardagshjältar som kan utföra, överleva och klara sig på detta värdefulla arbete dag efter dag. De som tar hand om andras barn.
De som tröstar dig när du gråter, blåser när det gör ont. De som håller dig i famnen och lägger dig att sova. De som lär dig att hålla en gaffel och en kniv.
De som sätter galonbyxorna på dina små fötter hundratals gånger om året. De som ger ovärderliga verktyg för en hel livstid. De som leder dig in i samhället.
De som undervisar, utbildar, bryr sig. De som har samtal med föräldrar, planerar, utvecklar sina färdigheter, guidar studerande. Och var och en av dem har studerat sitt yrke, investerat och satsat.
För ett barn kan var och en av dem vara just den säkra vuxna som fungerar som en betydande skyddsfaktor mot psykiska hälsoproblem, även när det inte är så trevligt hemma.
Men varför värderar inte vårt samhälle dessa oumbärliga uppfödare mer?
Sipiläs regering skar i småbarnspedagogiken. Som ett resultat begränsades den subjektiva dagvårdsrätten och gruppstorlekarna ökades för över 3-åringar genom att höja antalet barn i grupper från sju till åtta per uppfostrare.
Med tanke på variationen i antalet barn i grupperna under dagen är gruppstorlekar i vardagens verklighet ibland ännu större.
Personalens insats för småbarnspedagogik bör uppskattas mer. De måste garanteras och säkerställas tillräckliga resurser för att uppfostra våra barn med hög kvalitet utan att uttömma sig själva i sitt arbete. De måste ha tillräckliga resurser för att dagligen bygga vägar för de små människorna att växa på – att göra det jobb de är utbildade för.
Nedskärningar inom småbarnspedagogik bör korrigeras. Många bidrag har gjorts till det nya regeringsprogrammet i detta avseende. Dessa inkluderar särskilt utövandet av en heltid subjektiv rätt till småbarnspedagogik och minskning av gruppstorlekar för över 3-åringar.
Dessutom innehåller programmet till exempel en modell av trestegsstöd för småbarnsfostran och en tvåårig förskole-pilot. Det är underbart att vi har ett regeringsprogram som investerar i småbarnsfostran!
Ovanstående och många andra poster i regeringsprogrammet för småbarnsfostran är viktiga. De förändrar dock ingenting i bara poster – nu behöver vi också konkreta åtgärder. Det är vad regeringen lovat att göra den här veckan.
Det är hög tid att vi investerar i barn – att investera i framtiden och komma ihåg att småbarnspedagogik inte bara är småbarnspedagogik, det är våra barns barndom.
Till sist vill jag uppriktigt tacka er som under åren har burit dussintals eller kanske hundratals små i era armar, lärt så många barn vad ”tack” och ”förlåt” betyder, upplyft och uppmuntrat dem att växa till en stark människa som tror på sig själv och världen.
Du som i många år har varit stolt över det värdefulla arbetet – även om branschens prestige i vårt samhälle ännu inte har uppfyllt arbetets ansvar.
För det är du som har stannat kvar i så många sinnen som en viktig, omtänksam och säker vuxen. Och det, om något, är viktigt arbete som förändrar världen.
Sofia Virta
riksdagsledamot, De gröna
Lokala riksdagsledamöter skriver kolumner i ÅU på torsdagar.
Korrigering 19.9 kl 7.48: Ordet småbarnsfostran har bytts ut mot det korrekta småbarnspedagogik.