Staden är maktlös när elsparkcyklarna invaderar

Arkiv/Carina Holm
Vårtecken. Elsparkcyklarna är tillbaka och med dem debatten om hur och var man borde få köra med dem.
Publicerad:

I sommar inför Åbo stad en patrull på två personer som ska lyfta upp fallna elsparkcyklar och parkera dem rätt i centrum och Kuppisområdet, där de är mest i vägen då de ligger huller om buller.

Risto Peltonen, trafikservicechef vid Åbo stad, säger att det är som med skräp som någon annan har kastat i skogen.

– Någon måste städa upp och det blir staden. En stor del av våra resurser går åt till elsparkcyklarna, trots att det inte egentligen är vår uppgift.

Arkiv/privat
man med rutig skjorta och skägg
Risto Peltonen. Åbo stads trafikservicechef.

Ytterligare en person ska i sommar jobba med att informera dem som använder elsparkcykel om vad staden önskar av dem.

7 500–8 000 fordon

I fjol somras fanns det tre operatörer i Åbo med omkring 2 500 elsparkcyklar per bolag.

– Det är bra fordon, men det finns för mycket av dem, då varje elsparkcykel bara används för korta sträckor och kanske sammanlagt omkring en timme per dygn, säger Peltonen.

Det betyder mycket parkerade eller slängda fordon.

Carina Holm
omkullfallna elsparkcyklar
Irritationsmoment. Felparkerade och omkullfallna elsparkcyklar gör det ofta svårt för andra som rör sig i trafiken att ta sig fram.

Beroende av operatörernas goda vilja

Eftersom det inte finns någon lagstiftning som reglerar elsparkcyklarna är staden beroende av operatörernas goda vilja.

Tillsammans med omkring trettio andra städer och Kommunförbundet förespråkar Åbo stad ett försök där städerna skulle kunna konkurrensutsätta elsparkcykelverksamheten på sitt område.

– Då skulle vi kunna ställa krav på dem. Också för operatörerna skulle den här modellen vara lönsam. Men Trafik- och kommunikationsministeriet säger nej.

Carina Holm
rader av elsparkcyklar
Staden har få möjligheter att begränsa elsparkcyklarnas framfart. Ett problem är att varje fordon används aktivt en förhållandevis liten tid av dygnet, vilket betyder mycket parkerade fordon.

Ministeriet anser att en sådan modell skulle strida mot rätten om näringsfrihet.

– Det gör att staden är beroende av elsparkföretagens goda vilja. Men eftersom konkurrensen mellan dem är så hård vill ingen gå med på några restriktioner, om inte de andra också gör det.

Svårt att införa begränsningar

Han säger att det inte hjälper om staden kommer överens med ett företag om att man till exempel bara får köra en viss hastighet på nätterna.

– Om något annat företag ändå gör det möjligt att köra hårdare vill ingen begränsa sin verksamhet.

Peltonen kallar det vilda västern och får flera samtal varje dag om olägenheter som elsparkcyklarna förorsakar.

– Varje dag är vi i kontakt med någon operatör, vid sidan av våra egentliga arbetsuppgifter. Om vi fick reglera verksamheten kunde vi till exempel be dem vänta med elsparkcyklarna tills vinterns sand har sopats bort.

Carina Holm
tre elsparkcyklar av olika färg
Tre operatörer. I fjol räknade Åbo stad med att alla tre hade omkring 2 500 elsparkcyklar var.
Reporter, ledarskribent
Publicerad: