Inga avgifter på förbindelsebåtar!

Pargas skärgård
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Förbindelsebåtstrafiken hade från början ständigt utvecklats och förbättrats men har numera övergått till att avvecklas med undantag av linjen Pargas södra ruttområdet. Där har trafiken ökat mångdubbelt och som enda linje fått tilläggsturer. År 2020 kommer att vara ett nytt rekordår med säkert över 20 000 passagerare och kanske över 12 000 fordon.

Frågan om avgifter har igen dykt upp som ett argument att kunna hålla kvar en del av trafiken till holmar som tidigare haft fast bosättning. Den frågan måste tyvärr lösas på annat sätt än genom att återinföra avgifter på båtarna. I mitten av 70-talet debiterades turister och deltidsboare en avgift medan fast bosatta hade frikort. Avgifterna höjdes i accelererande takt och till slut började de inverka på turistnäringen i skärgården. T.ex. år 2007 kostade en transport av personbil och 4 personer tur retur Granvik till närmaste holmar 35 euro, för att senare höjas till 46 e. Varje inköpsresa till fastlandet kostade ytterligare 46 e. Det betydde att hyresnivån i stugbyar och stugor ute på holmar måste sänkas i motsvarande grad och lönsamheten minskade.

Det säger sig själv att turistanläggningarna ute på holmar som trafikeras med förbindelsefartyg hamnar i ett sämre konkurrensläge. Jag tror att ingen familj vill betala 46 euro extra för att äta lunch på en restaurang ute på en holme i dag. Man behöver ta bilen med eftersom restaurangen ligger över 3 km från bryggan.

Varje varutransport med bil eller lastbil kostar extra i form av väntetid och längre körtid. Arbetsfolk och entreprenörer skall ha extra betalt i form av längre arbetstid för att komma ut. Allt detta påverkar lönsamheten. Att ytterligare lägga på avgifter är förkastligt och befrämjar minsann inte utvecklingen i skärgården

Under den tid som avgifterna var i kraft visade sig att de intäkter från avgifterna på båtarna knappt täckte kostnader för tilläggsadministrationen och därför var det lätt att slopa dem. Dessutom hänvisades det till jämställdhetsaspekten. Jag hoppas att vi aldrig får se återinförandet av avgifter på förbindelsebåtarna, det vore nog att sparka undan benen på skärgårdsförtagarna. Minister Berners försök skapade stor oro i skärgården, är det inte nu tid att återskapa tryggheten.

I den reviderade skärgårdslagen borde det införas ett tänkande att förbindelsebåtsrutten är skärgårdens landsväg och att fartygen jämställs med landsvägsfärjor. Om man då inför avgifter på fartygen så måste motsvarande avgifter införas på landsvägsfärjorna. Då ha vi ett jämlikt system. I jämlikhetens namn borde man då också införa avgifter på motorvägar och broar. Allt finansieras ju med skattemedel.

Pargas skärgård
Pargas skärgård
Publicerad: