Varför saltas inte vägen från Prostvik utåt?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Vintervägar. Skärgårdsvägens vinterunderhåll från Prostvik utåt har den senaste veckan varit katastrofalt dålig. Det hjälper inte att sanda när vägytan är glashal och spårig. Min fråga till Markus Salminen är: Varför klassifieras inte berörda vägavsnitt på samma sätt som avsnittet fram till Lillmälö. Det avsnittet har saltats ända från första snöfall och har varit sedan dess i acceptabelt skick!
Salminens förklaring är att efter Sattmark utåt minskar trafiken så att det inte är någon nytta av att salta.
Detta stämmer inte!
Bakom Prostvikfärjan finns över 2 000 fastbosatta, som är helt beroende av Skärgårdsvägen. Från Sattmark åker folk vidare mot Granvik, som uppskattningsvis har mindre än 150 fastboende.
Vid grundvattenområdet vid Vikom kan man minska på saltningen på samma sätt man gör på motorvägen vid Lojoåsen!
För två år sedan (26.1.2022) publicerade ÅU min nedanstående insändare utan reaktion från ansvarigt håll. Få se hur det går nu?
"Skärgårdsvägen – Spårvägen
Ansvaret för Skärgårdsvägen ligger på Vägförvaltningen, vars uppgift är att erbjuda trafiktjänster för samhällets behov.
Vägen från Prostvik ut mot skärgården har varit urusel för att inte säga livsfarlig de senaste veckorna. Vägen är glashal, snömoddig och spårig och sätter trafikanterna på end verklig prövning.
Fråga till Vägverket: Varför avslutas saltningen vid Lillmälö? Skillnaden i trafiktätheten är obefintlig från Prostvik framåt jämfört med situationen fram till Lillmälö. Vid grundvattenområdet i Vikom kan man minska på saltningen.
Ge entreprenören, som underhåller vägen möjlighet, att utföra sitt uppdrag med heder. Som det nu är har han ingen chans att göra det!"
Christer Norrman