25 år av passagerartrafik för Wilson Charter - nu jobbar man i riktning mot ett miljöcertifikat
Från en ombyggd fiskebåt för 30 passagerare till en flotta på tre fartyg med plats för totalt 255 passagerare. Så kan utvecklingen av Kimitoöföretaget Wilson Charter beskrivas i siffror. Företaget har 25 år på nacken och ser med tillförsikt fram emot sin 26:e säsong av passagerartrafik.
– Vi har vuxit behärskat och försiktigt utvecklat verksamheten, säger Daniel Wilson.
Han driver företaget tillsammans med sin fru Virpi Heino.
Företagsstarten har sin förklaring i parets första barn och att Wilsons jobb på Bengtskär då kändes för långt borta.
– Men för skärgårdsfolk handlar det ju ofta om att hitta på vad man ska göra för att kunna livnära sig här. Och det fanns en marknad i att erbjuda turer till Bengtskär.
Idun är nyast
Några större investeringar finns inte just nu i kikaren, men för cirka två år sedan fick fartygen M/S Sissel och M/S Minandra sällskap av M/S Idun. Idun har tagits väl emot av passagerarna och fyllt sin uppgift för behovet av ökad kapacitet.
Fartyget är bekvämt med såväl salong med stora fönster som soldäck och har dessutom ett litet kafé. Idun trafikerar främst Kasnäs-Örö.
Har kundunderlaget räckt till för ett nytt fartyg?
– Lite fler passagerare kunde vi ha. Men visst är det ibland fullbokat. Idun är rymlig och bra och passar Örö-resenärer som ofta har bagage, säger Wilson.
Innan flytten till Kimitoön tjänade Idun passagerare på Oslofjorden.
Med Wilson Charter kan man förutom till Örö åka enligt tidtabell också till Bengtskär och Rosala eller så kan man boka en gruppresa enligt egna behov.
"Under vintern är man herre över sin kalender"
På vårkanten då ÅU:s reporter träffar företagarparet i Rosala är det främst servicearbeten som är aktuella, men några få turer har de kört redan i år.
De allra flesta servicearbeten sköter företagarna själva, så länge inte de stora fartygen måste tas upp på land. En tur till varvet i Nagu var aktuell för Idun i år.
Det positiva med lågsäsongen är att det blir tid till annat, som för marknadsföring, mässor och bokningar.
– Under vintern är man herre över sin kalender, säger Wilson.
Fartygen som övervintrar i hemmahamnen i Rosala måste förstås också ses till.
Under sommaren jobbas det från morgon till kväll, veckans alla dagar. Både Wilson och Heino har behörighet såväl som skeppare som för att sköta maskinerna, men Heino väljer ändå att hålla sig borta från rodret.
Ett tiotal personer jobbar på fartygen sommartid, en del från den marina linjen vid Kimitoöns gymnasium.
Hur orkar ni igenom den hektiska sommaren?
– Det har blivit en vana, säger Wilson.
– Jag är gammalmodig och tänker att jobbet ska göras, säger Heino.
Målet i år är att nå miljöcertifikat
Aktuellt just nu för företaget är att nå ett miljöcertifikat.
– Det handlar om regenerativ turism. Förutom ruttplanering och att spara bränsle handlar det om att förbättra lokalsamhället till exempel genom att använda lokala produkter och tjänster. Certifikatet anger att vi är på rätt väg i det arbetet, säger Heino.
Hon tillägger att begreppet även har en vidare betydelse, som att sjöfartstraditionen i skärgården bevaras.
Några dagar i taget blir säsongen allt längre
Ett långsiktigt arbete för Wilson Charter är att förlänga säsongen. Med en förlängning på några dagar per år är företaget nu uppe i en säsong som försiktigt startar vid påsk och sakta avstannar mot nyår.
– Numera är maj och september livliga månader, säger Wilson.
De populära ejderutfärderna till Bengtskär har gett våren ett tydligt lyft för företaget. Om våren förvandlas nämligen fyrön till ett hem för hundratals ådor, som tar skydd från rovdjur i människans närhet under häckningsperioden. Årets ejderutfärder var så gott som slutsålda redan i april.
Heino fyller i att då Örö ordnar sin mörkerfestival i november är det många som vill åka med. Man är tacksam över samarbetsparter som jobbar mot samma mål.
Samarbete är viktigt för Wilson Charter, både lokalt och mot Salo och Pargas. Under de 25 verksamma åren har företaget varit med om en betydande utveckling för turismen och en växande förståelse för näringsgrenen.
Från kontant betalning och bokning per telefon sparar Wilson Charter mycket tid och bekymmer genom ett smidigt webbaserat bokningssystem, där turister kan skapa paketlösningar som kombinerar även andra företags tjänster.
Wilson Charters kundkrets utgörs främst av turister från södra Finland. Andelen utländska besökare når knappt upp till tio procent, och för dem är det Bengtskär som lockar.
En växande grupp är cykelturisterna.
De senaste åren har kantats av orosmoln som bland annat coronan, dyrt bränsle och det ekonomiska läget överlag. Bränslepriset ser nu ut som det har gjort de senaste åren.
– Biljettpriserna vågar vi inte höja, vi ser i stället över tidtabeller och rutter. Idun är lyckligtvis ganska bränslesnål, säger Wilson.