För Nelly är Rosella ett flytande paradis – på söndag gör hon sin sista resa med Viking Lines trotjänare som sålts till Grekland
29-åriga Nelly Melin från Stockholm har ett passionerat förhållande till Viking Lines passagerarfärjor och i synnerhet till M/S Rosella. Hon har gjort över 700 kryssningar med fartyget, rekordet är från 2017 då hon steg ombord 114 gånger.
Som ett bevis på sin kärlek har hon tatuerat en bild på färjan på sin vänstra underarm.
Nu är det med blandade känslor som Melin ser fram emot söndagen då hon gör sin sista resa med Rosella. Viking Line meddelade i december att fartyget har sålts till Grekland och sedan dess har Melin bearbetat sorgen.
– Det har varit många tårar och det blir säkert en hel del jobbiga känslor då jag sätter foten på landgången och vet att jag aldrig kommer att göra det igen. Men jag vill ta ett värdigt avsked av en legend och göra det till en kul resa.
Melin förstår varför affären gjordes
När ryktena om Rosellas försäljning i början av december börjar cirkulera blir Melin förskräckt och får kalla kårar. Hon kontaktar sina sjöfartskontakter i Grekland och förstår snart att ryktena stämmer och att Viking Line verkligen säljer hennes favoritfartyg. Det är bara att acceptera faktum, även om det svider.
Men nu med lite perspektiv på affären förstår Melin varför den gjordes. Skärpta miljökrav på fartyg i Östersjötrafik skulle förr eller senare sätta stopp för Rosella och eftersom det nu fanns en köpare som ville betala ett bra pris för henne var det klokt av Viking Line att acceptera budet, säger Melin.
Det grekiska rederiet Aegan Sealines Maritime betalade 11 250 000 euro för Rosella.
– För rederiet är det en bra affär och också för Rosella är det bra att hon får ett fortsatt liv. Men det är den krassa ekonomiska verkligheten, känslomässigt är jag helt emot affären och jag tycker att försäljningen är det jävligaste som har hänt.
Det går inte att peka på en enda orsak till att Melin är så förtjust i Rosella - det är många faktorer som gör att hon jämför färjan med ett flytande paradis. Det är människorna, motordunket, krängningarna och dofterna ombord.
Det är känslan när man sitter tyst och tittar ut över havet och tänker stora tankar. Det är diskodunket i nattklubben och det är umgänget med besättningen.
– Det finns alltid en orsak att resa. Ibland gör jag det för att jag måste, men också för att jag tycker det är mysigt och för att jag vill komma bort från vardagen, dricka mitt morgonkaffe ombord och mingla med besättningen. Någon gång kanske jag festar, en annan gång sitter jag bara och tittar på människorna.
Att Rosella är 42 år gammal är snarare en fördel än en nackdel, säger Melin.
– Det är ett klassiskt fartyg med vackra former och inget modernt rymdskepp. Jag tycker visserligen jättebra om Viking Lines nya fartyg, men de har inte samma själ som Rosella och andra äldre fartyg.
Rosella är som ett andra hem för Melin och besättningen som en familj. Varje gång hon stiger ombord känns det som att komma hem.
– Det är ju egentligen bara en trött gammal färja, men så tänker jag på dem som jobbar där. Alla är vänliga och man känner sig alltid välkommen. Servicen är bra och besättningen gör allt för att man ska ha en bra resa. Det är en trygghet att veta att personalen alltid finns där för dig.
Jag har redan börjat planera en resa till Grekland för att se hur Rosella har det
Melin jobbar som matros på Gotlandsfärjan som kör mellan Nynäshamn och Visby. Trots sitt passionerade förhållande till Rosella har hon aldrig tänkt på att söka jobb på färjan.
– Rosella har varit min lilla tillflyktsort och det skulle inte alls vara samma sak om hon skulle vara min arbetsplats.
Nu byter Rosella namn och ägare, men Melin kan ändå inte riktigt släppa taget om henne.
– Jag har redan börjat planera en resa till Grekland för att se hur Rosella har det och hur hon ser ut efter ägarbytet. Fast egentligen är det inte själva fartyget som jag saknar mest, hon är mera en symbol för livet ombord som jag tyckt så himla mycket om.
Rosella byggdes år 1980 på Wärtsiläs varv i Åbo. Hon sattes först in på rutten Nådendal–Mariehamn–Kapellskär men har senare trafikerat också Åbo–Stockholm och Helsingfors–Tallinn. Sedan år 2008 kör hon mellan Mariehamn och Kapellskär.