Skog i Hitis avverkas med skonsamma metoder
I Hitis har avverkningsarbetet pågått kring en månad, och alla skogsägare använder nu det som Stora Enso kallar "Rätt Metod".
Metoden infördes i Finland i vintras och går ut på att på förhand noggrant planera huvudkörstråk i skogarna till de hårdaste och högsta punkterna, så att körstråken håller för skogsmaskinerna. På de här vägarna kör de tyngsta fordonen, som fullastade skotare. Därmed blir marken mindre sönderkörd än då maskinerna rör sig i våt och mjuk terräng.
– Ris och trädtoppar som huggs ner vid vägbygget placeras genast som underlag till vägen för att göra den jämnare och ytterligare skydda marken från de tunga maskinerna, säger Fred Nordell, anskaffningsförman på Stora Enso.
Riset gör också att brandrisken minskar. Då maskinerna inte kör direkt på sten- och bergsunderlag uppstår inte gnistor lika enkelt, vilket är särskilt viktigt nu då marken är så torr.
– Allt har fungerat bra, konstaterar Anders Nordell, skogsmaskinsentreprenör, och Johanna Sjölander från Kimitonejdens skogsvårdsförening.
– På vissa ställen har marken faktiskt ännu varit lite våt men i övrigt har ju vädret den här våren varit idealt, tillägger Fred Nordell.
Arbetet i Hitis kommer att fortsätta tre veckor till. Totalt kommer cirka 4000 kubikmeter att avverkas. Stockvirke transporteras direkt till närliggande sågar medan virke som ska bli massa körs till Karis för att därifrån transporteras med tåg vidare till Sunila i Kotka.
– Enda utmaningen med att transportera virket från ön är att man måste passa färjornas tidtabeller, i övrigt fungerar det helt normalt, säger Fred Nordell.
Rätt Metod, som kommer från Sverige, är i sig egentligen inte ny utan användes tidigare då skogsmaskinerna inte var lika utvecklade och inte kunde röra sig lika smidigt i olika terränger som idag.
– Då maskinerna utvecklades började man satsa mindre på vägplaneringen på grund av tidspress. Nu har man dock insett att trots att Rätt Metoden kräver mer tid i början av avverkningskedjan, sparar man in den tiden senare i och med att uppsamlingen av virket går betydligt snabbare, berättar Thomas Lindberg, drivningsansvarig på Stora Enso.
Metoden har även fördelar för entreprenören, utöver att skogen hålls i bättre skick då spåren efter maskinerna minskar.
– Metoden minskar maskinernas bränsleförbrukning då de kör på ett jämnare underlag, och slitage på däck och deras kedjor minskar också, säger Lindberg.
Det har visat sig att det stadiga underlaget är bättre för ergonomin och att sjukfrånvaron minskar då metoden används. Dessutom blir entreprenörens jobb mångsidigare då också vägplaneringsarbete ingår.
– Metoden gynnar alltså både naturen och entreprenören, det blir en win-win situation, konstaterar Fred Nordell.