Nu ska gamla järnvägsbron i Åbo smältas ner – sådan blir den nya bron
På tisdagskvällen lyfte man bort den första av tre balkar på järnvägsbron i Åbo som nu rivs.
Så här såg det ut:
Ursprungligen var det tänkt att lyftet skulle ske tidigare på eftermiddagen. Så blev det inte.
Förberedelserna, med de två mobilkranarna och de motvikter som behövs, höll inte tidtabellen.
Cirka 100 ton
Och det var ju ingen legobit som skulle lyftas. Var och en av brons tre balkar väger nästan hundra ton, säger Teemu Kallio från broentreprenören GRK.
Efter lyftet placerades balken mellan mobilkranarna på arbetsbron bredvid järnvägsbron.
Sedan skärs balken i mindre bitar, delarna lyfts till stranden och forslas bort landvägen. Metallen smälts därefter ner och återvinns.
– Kanske den blir hjälmar och kastruller och liknande, funderar Kallio.
Helt i betong
Nästa vecka ska följande balk möta samma öde, och så småningom även den tredje.
I början av sommaren börjar man påla för den nya bron. Det arbetet pågår långt in på hösten.
Därefter ska den nya, dubbelspåriga järnvägsbron byggas.
Olli Rantanen från bolaget Rejlers som planerar den nya bron säger att man ännu inte publicerat någon visionsbild av den.
– Den blir helt i betong. Den kommer att ha tre pelare istället för den nuvarande brons två. Men de två yttre pelarna kommer att finnas nära stränderna, så fritidsbåtstrafiken kommer inte att påverkas negativt.
Vad betyder förseningen?
Rivningen av den gamla järnvägsbron är överlag försenad efter att arbetet stannade upp i början av året. Av "avtalsskäl" mellan parterna gällande arbetet, som det hette i medierna.
När pressen på tisdagen bjöds in för att följa med brorivningen sade projektchef Erkki Mäkelä från trafikledsverket Väylä diplomatiskt att förseningen berodde på att man varit mån om att få en så bra ny bro som möjligt.
Vårens försening får hursomhelst effekter för hela jättearbetet med det nya dubbelspåret i Åbo, där bland ombyggnaden av hela bangården vid centralstationen ingår.
Erkki Mäkelä hoppas ändå att tågtrafiken mellan Kuppis och Åbo järnvägsstation ska kunna starta i december 2024, enligt den nuvarande planen.
– Jag sätter inte mitt huvud i pant. Men vi ska göra vad vi kan. Och det finns väl inte någon speciell utmaning med själva bygget som kunde orsaka stora förseningar.
Öppna frågor
Det finns fortfarande en del andra öppna frågor. Bland annat väntar man på ett definitivt byggbeslut om den tänkta cykel- och gångbron bredvid järnvägsbron. Det lär komma senast i augusti.
Var biljettförsäljningen och annan service finns när Helsingforstågen i slutet av 2024 återvänder till centralstationen är också öppet.
Hela projektet, till en kostnad av 108 miljoner euro, ska vara klart 2026. Staden och staten delar på kostnaderna, med stöd från EU.
Till de sista delarna som blir helt klara hör godsbangården i Storheikkilä, där alla godståg i framtiden ska stå.
Helsingforsgatan stängs av vecka 22
Helsingforsgatan i Åbo, alltså förlängningen av motorvägen in mot centrum, stängs av vecka 22.
Skälet är att man ska bygga en ny underfartsbro, och den nuvarande bron ska därför rivas.
Från natten till tisdagen den 30 maj till fredagen den 2 juni kommer trafiken på Helsingforsgatan att ledas förbi platsen.
Den nya bron är en av de fem broar eller underfartsbroar som hör till banprojektet Kuppis–Åbo. Den ska vara klar i maj 2024.
Under sommaren pågår överlag arbeten längs hela banprojektet: i Kuppis, på centralstationens personbangård samt i Storheikkilä.
Här hittar man Väyläs bild (på svenska) med tidtabeller för de olika delarna i projektet!
Texten uppdaterad kl. 15.37 med den nya tiden för lyftet.
Texten uppdaterad klockan 19.50 med bilder från lyftet.
Uppdaterad 26.4 kl 8.49 med lite frisering av texten.