"Det är oacceptabelt att rektorn har låtit situationen i S:t Olofsskolan fortsätta"

debattvinjett nere till vänster, skolhus i bakgrunden
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

S:t Olofsskolan. I slutet av april publicerades artiklar i Åbo Underrättelser gällande ett klagomål som en grupp ungdomar gjort om en lärares beteende i S:t Olofsskolan. Ungdomarna har gemensamt skrivit en lista med olika saker som läraren sagt under lektionerna, och de har också beskrivit att lärarens beteende känts opålitligt.

Lärarens beteende har beskrivits ingående och detaljerat i ungdomarnas klagomål, med tydliga och konkreta exempel. Kommentarerna som ungdomarna dokumenterat är mycket grova, obehagliga och diskriminerande, och djupt olämpliga i skolmiljön.

Lärarens utsagor är rasistiska, sexistiska/misogyna eller anti-lgbtq+.

Undertecknade föräldrar har nyligen fått ta del av denna lista och vi har diskuterat saken med andra föräldrar.

I diskussionerna har det framgått att även andra elever som undervisats av läraren känt sig förnedrade och obekväma, och att stämningen och trygghetskänslan i klassen påverkats starkt. En av oss som skrivit under är tidigare elev på S:t Olofsskolan (men har inte varit med och sammanställt listan). Hen har känt sig kränkt och förnedrad på lektionen av händelser utöver de på listan, och även känt stor stress för hur hens klasskamrater blivit bemötta av läraren. Vid tidpunkten för händelserna var vi i direkt kontakt med läraren, som förnekade det skedda.

Ungdomarna har fört fram klagomålen i skriftlig form till rektor för ett år sedan. I ÅU:s artikel säger rektorn att det sedan vidtagits åtgärder, men det är oklart vilka. Det är också oklart hur klagomålen behandlats av direktören för den svenska servicen inom sektorn för fostran och undervisning. Kommunikationen från skolan till hemmen har inte fungerat. Nu har vi fått en uppfattning att ledningen försöker gömma undan problemet, vilket har skadat vårt förtroende för ledarskapet.

Vi är chockade och besvikna över hur de modiga ungdomar som vågat lyfta fram situationen har behandlats. I läroplanen betonas barns och ungas delaktighet i samhället. Vad är det för signaler vi sänder de unga som nu vågat säga ifrån, när vi inte lyssnar på deras försök att delta och höras?

Läraren själv påstår att eleverna ljuger (ÅU 28.4.), vilket inte är trovärdigt om man tar del av klagomålen och för diskussioner med föräldrar och ungdomar som varit i kontakt med läraren. En sådan reaktion tyder dessutom på en ovilja att lyssna och ta elevernas röst på allvar.

Vi har i diskussioner med andra föräldrar fått uppfattningen att det finns elever som upplever att lärarens olämpliga beteende fortsätter, även om uttalandena inte är så grova som tidigare. Det är oacceptabelt att rektorn har låtit situationen fortsätta. Nu ska stadens avdelning för personalärenden kopplas in, men först efter att en enskild lärare anhängiggjort ärendet då det inte åtgärdats av dem som är ansvariga.

Vi föräldrar vill betona hur viktigt det är att ärendet utreds grundligt. Vi förväntar oss att eleverna från och med nu blir hörda och behandlade med respekt om de rapporterar osakligt beteende i undervisningen, och att missförhållanden omedelbart åtgärdas.

Sonja Balthasar Stella Balthasar Petra Lindblad Jenny Wiik

Publicerad: