ÅA:s spextradition är avslappnad och rolig – i år framförs Frankenstein med en tvist

Maja Meurman
Många människor står på scen och uppträder.
Ett viktigt element i spexet är musiknumren, som uppförs av skådespelare, bandet och dansarna till bekanta låtar med nya, humoristiska låttexter.
Publicerad:

Det Akademiska Spexet vid Åbo Akademi roar både publiken och varandra under sina föreställningar av produktionen Frankenstein, vilka hållits denna vecka på Kåren. I kväll hålls den sista föreställningen.

Frankenstein, eller Lik före tik, eller Skämtenas gravgård, som produktionen även kallas, är Akademiska Spexets tolfte produktion.

– Vi har en speciell spexkultur vid Åbo Akademi som vi är väldigt stolta över, berättar föreningens ordförande och koreograf Nadia Mahlberg. För oss handlar det mer om att ha roligt och "spexa oss" än att följa ett minutschema.

Speciell omstartskultur vid ÅA

Mahlberg säger att det främst är traditionen kring omstarter som skiljer dem från andra spexföreningar. Omstart är det publiken ropar under en föreställning då de vill att en scen eller replik ska tas om på ett annat sätt.

– Om någon ropar att scenen ska tas om på tyska försöker skådespelarna göra det. Spexet och skämten anpassar sig mycket enligt publikens uppmaningar.

Eftersom att omstartsropen kan tvinga skådespelarna att gå emot manuset och hitta på nya skämt förändras spexet ständigt.

Akademiska Spexet brukar basera sina föreställningar på en redan berättad historia för att publiken lättare ska hänga med. Regissör Milton Bäcksbacka säger att grundtanken i årets föreställning var att göra Frankenstein till en stereotypisk "nice guy".

– Jag är väldigt nöjd över hur föreställningen gick. Det har varit stressigt och känslosamt men att höra skratten från publiken var fantastiskt, säger Bäcksbacka efter premiären.

Kapellmästare Mathias Bäcksbacka beskriver musiken i år som rivig, med betoning på pop, rock, punk och metal.

Maja Meurman
Fyra människor står bredvid varandra.
Kapellmästare Mathias Bäcksbacka, regissör Milton Bäcksbacka, manusförfattare Amanda Tverin och ordförande Nadia Mahlberg.

Uteblivna föreställningar 2020

Skådespelarna Sofie Hasselblatt och Julia Halttunen är speciellt glada över att få uppträda efter att produktionen 2020, där bägge skådespelade, aldrig visades på scen.

– Det var väldigt frustrerande att inte få uppträda då vi hade övat i fyra månader, säger Hasselblatt. Som kontrast har vi för denna föreställning bara övat en och en halv månad.

Föreställningen 2020 sköts först upp med två månader på grund av coronarestriktioner, varefter föreställningen måste slopas helt då det brann i Kåren.

I samband med pandemin och att föreställningen 2020 slopades sjönk även föreningens popularitet då färre visste om att spexet existerade.

– Nu är läget mycket bättre och många visar åter intresse, säger styrelseordförande Nadia Mahlberg.

Maja Meurman
Bild från spex, två personer skådespelar på scen.
Rebekka Forsberg som De Lacey och Wilma Sundqvist som Agatha. Sundqvist upplever spexet som en bra motvikt till studierna.

Produktionen består i år av 38 studerande med olika roller och erfarenheter av teater, dans och musik. Skådespelare Livia Wikström tycker det fina med spexet är att alla kan vara med oberoende av erfarenhet.

– Dessutom hjälper vi varandra på scen om det kommer en oväntad omstart, säger Sofie Hasselblatt. Man ska ta spexet med lite humor.

Det Akademiska Spexet är en betydande studenttradition som årets produktion tycker är viktig att bevara.

– Det är viktigt att vi fortsätter att ställa upp spex varje år. Jag hoppas också att vi i framtiden kommer samarbeta mer med andra spexföreningar och att vi igen kan turnera, säger Julia Halttunen.

Maja Meurman
Tre personer i kostym.
Sofie Hasselblatt som Igor, Livia Wikström som Victor och Julia Halttunen som Elisabeth skådespelar många scener tillsammans.
Publicerad: