Cyklisterna ska få mer plats i Åbo – det ska bli tryggt och smidigt att cykla i centrum

Åbo stad
Karta på cykelnätverk.
Så här skulle Åbo stads nätverk av cykelvägar se ut enligt förslaget till stadsstyrelsen.
Publicerad:

Åbo ska bli en cykelstad – på riktigt, föreslår Åbo stads trafikplaneringsingenjör Taneli Pärssinen.

Målet med förslaget om ett nytt nätverk av cykelvägar är att uppmuntra Åbobor att använda hållbara färdmedel samt att öka trafiksäkerheten för fotgängare och cyklister i Åbo centrum.

Enligt Pärssinen skulle det föreslagna nätverket ge tre fördelar: säkerhet, smidighet och optimering av utrymme.

– Det skulle bli lättare för cyklister att navigera mellan olika sorters gator och göra det tryggare för fotgängare och cyklister i korsningar, säger Pärssinen.

Därtill ska nätverket se till att det finns plats i centrum för bilar, fotgängare och cyklister att röra sig utan trängsel och fara.

Maja Meurman
Vägkorsning.
Korsningen mellan Humlegårdsgatan och Bangårdsgatan togs upp i förslaget som problematisk för cyklister.

Enkelriktade cykelvägar är trygga och mindre trånga

Enligt planen skulle staden satsa på enkelriktade cykelvägar och -banor. De är enligt Pärssinen både säkrare och smidigare än dubbelriktade cykelvägar, och gör cykelnätverket mer enhetligt.

– Nu trängs cyklister som ska åt olika håll och fotgängare på samma ställe i en korsning. Enkelriktade cykelvägar separerar dem från varandra.

Enligt förslaget till stadsstyrelsen är de nuvarande cykelvägarna i Åbo centrum osammanhängande och lockar inte till cykling. På många ställen är de även gamla och för smala.

De områden där skilda cykelvägar inte byggs skulle göras till områden med lugn trafik, där bilar kör saktare för att göra det tryggare för cyklisterna.

Lugna områden skulle enligt Pärssinen förverkligas genom att sänka hastighetsbegränsningar, placera ut farthinder eller förhindra genomfart.

Maja Meurman
Enkelriktad cykelväg.
Enkelriktade cykelvägar gör trafiken mer säker och smidig för cyklister och fotgängare.

Minska biltrafiken i centrum

Nätverket av cykelvägar skulle påverka biltrafiken i centrum genom att plats för cykelvägar skulle tas från körfiler och parkeringar vid sidan av vägen.

– Det är svårt att i det här skedet bedöma påverkan på biltrafiken och troligtvis varierar det mycket från gata till gata, säger Taneli Pärssinen.

Stadsstyrelsen har tidigare bestämt att utrymme i Åbo centrum ska ges till fotgängare, cyklister, kollektivtrafik, distributionstrafik och biltrafik, i denna ordning.

Målet med det eftersträvade nätverket är att öka mängden hållbara färdmedel i relation till all trafik i Åbo. Enligt stadens klimatmål ska minst två tredjedelar av färdmedlen som används vara hållbara år 2030.

Att minska biltrafiken i centrum skulle enligt förslaget även förbättra företagens attraktion och göra centrum mer trivsamt.

Projektet väntas kosta ungefär 36–60 miljoner euro över de dryga tio åren det skulle pågå.

Förslaget om ett modellnätverk för cykeltrafik 2035 bordlades i dag i stadsstyrelsen på förslag av SDP:s Taru Pätäri understödd av Sannfinländarnas Juha Anttila.