ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Jobbet flyter på dygnet runt
Solen skiner över Stockholm.
Staden har nyss vaknat till en ny dag då Viking Lines M/S Viking Grace lämnar Stadsgårdskajen i Södermalm.
Siluetten av Slussens lyftkranar och Gamla stan blir mindre och mindre medan fartyget ljudlöst glider iväg.
Färden österut sköts av befälhavare Henrik Grönvik och styrman Peter Gustavsson.
I skärgården är det alltid två som navigerar.
– Det är avgångarna som är de mest kritiska, det är då som allt måste fungera, säger Grönvik och inväntar trafikövervakningens information om mötande fartyg via walkie talkien.
Mellan skärgård och skärgård
Det är försommar och havet glittrar lugnt.
– Vädret är i alla fall på vår sida i dag! Lövsprickningen sker årligen ett par veckor tidigare i den svenska skärgården, noterar Grönvik.
Trafiken är betydligt livligare här än på finska sidan. I Stockholmsskärgården är vattenlederna utbyggda och folk pendlar.
Fartyget passerar yttersta ändan av Djurgården. Vid Blockhusudden får hastigheten ökas från 7 till 15 knop.
– Nu ska vi börja braka på!
Mycket trafik
– Där kommer en lite större båt att möta, konstaterar Gustavsson som inlett morgonens arbetspass klockan fyra.
Under somrarna ökar antalet utländska kryssningsfartyg i Stockholm.
– De kan utgöra en utmaning för oss men brukar inte vara något problem, säger Grönvik.
”Msc Preziosa” är det som är på väg in den här morgonen till Stockholm. Ett lyxfartyg på 333 meter.
– Och den har 15 livbåtar, räknar Gustavsson.
Grace har sex.
Och fyra stationer för evakuering till livflottar med räddningsstrumpa.
Dubbla säkerhetssystem
På bryggan sköts navigeringen, men härifrån har man också koll bland annat på fartygets branddörrar och larm, läckage- och ventilationssystem.
– Mycket kan i dag manövreras från samma stol.
Alla system är dessutom fördubblade så man kan sköta samma sak från flera stationer.
– Vi har ett omfattande övervakningssystem med 200 kameror.
Ständiga riskanalyser
Arbetet på bryggan fungerar på goda rutiner, säger Grönvik. Men utmanande omständigheter uppstår med jämna mellanrum.
Vissa hamnar på rutten mellan Åbo och Stockholm är väderutsatta och ett tiotal gånger om året kan man på grund av säkerhetsskäl till exempel inte ta i land i Långnäs.
– Då måste man göra en riskanalys för att inte utsätta fartyget, sjösäkerheten går alltid först.
För några år sedan var det isen på Östersjön som rörde till sjötrafiken.
Grönvik var då befälhavare på XPRES på rutten mellan Helsingfors och Tallinn och skulle just gå på ledigt då han kallades till Amorella.
– Jag har lotsbehörighet att gå in på den södra leden till Stockholm.
Bygget som säkrade varvet
Grönvik har varit senior befälhavare på M/S Viking Grace sedan början.
Till hans arbetsuppgifter hör mycket administrativa plikter.
– Och ett ansvar för att vi uppnår lönsamhet.
Han tillbringade också ett drygt år på varvet i Åbo i byggnadsskedet för att övervaka arbetet och planera hur trafiken sätts upp.
– Grace byggdes under en kort arbetstid. Produktionen körde i gång i september 2011 och ett och ett halvt år senare var hon i trafik.
Under den perioden fanns inga andra beställningar och varvet upplevde en kritisk tid.
– Det här projektet säkrade kontinuiteten i skeppsbygget.
Trettio år till sjöss
Henrik Grönvik har bott vid kusten hela sitt liv. Han är född i Åbo, uppvuxen i Ingå och i dag bosatt i Tenala i Raseborg.
Havet har alltid funnits nära och lockat.
Han började en gång i tiden på ett lastfartyg i fjärrtrafik. Fem år tillbringade han som styrman på en kryssningsbåt som tillbringade somrarna på Medelhavet och vintrarna i Karibien.
I snart 30 år har han jobbat till sjöss, varav drygt 20 för Viking Line.
– Sjöfarten har varit en bra arbetsgivare – och det tror jag fortfarande att vi är.
Han uppskattar mängden goda arbetskamrater och kontakter, vilket är möjligt då arbetsplatsen inte är bunden till en ort eller plats.
– Personalen ombord kommer från precis hela Finland.
Nära naturen
Vad är det bästa med ditt yrke?
– Jag brukar säga våra trevliga passagerare. Och vår fina skärgård.
Henrik Grönvik, som förutom att han ägnar sig åt familjen, tycker om att röra sig i naturen under sina lediga veckor. Och på sin arbetsplats har han den runt sig hela tiden.
Han har sett hur flyttfåglarna anlänt, hur folk etablerar sig i skärgården och hur nöjesbåtarna börjar vara i farten igen.
– Det är varierande och givande.
Stort intresse för det nya rotorseglet
Fraktfordon, ruttresenärer och kryssningspassagarare.
Samtliga grupper är lika viktiga.
– Vi måste vara duktiga på att betjäna kunderna för att få dem att trivas här, säger befälhavare Henrik Grönvik.
Och för att lyckas med det är också personalens välbefinnande viktig.
– Personalen måste trivas och produktionskedjan måste vara logistiskt upplagd. Konkurrensen är hård inom branschen.
Medeltalet anställda på Viking Lines fartyg var i fjol 2 746. Alla gör sin insats för att vardagen ombord ska rulla.
– Folk går iland och ombord dagligen men under sina arbetspass är alla med dygnet runt.
Arbetsplats: Östersjön
Miljöfrågor har alltid varit viktiga för bolaget.
– Vi vill uppnå hållbarhet eftersom Östersjön är vår verksamhetsmiljö. Det kan vi genom att bidra med både smått och stort.
Miljöanpassningen syns bland annat i produktsortimentet och LNG-gasen, som är det renaste tänkbara fossila bränslet som finns, har utfallit väl.
Också gemene man har visat intresse för rotorseglet som nyligen installerades, säger Grönvik.
– Allt fler känner i dag omsorg då man väljer hur man ska resa.
Alla ska kunna resa tryggt
Säkerheten och ordningen ombord är en stor utmaning. Stundvis vistas stora människomassor på fartyget.
– Alla ska ha en lugn resa och en lugn nattsömn och olika kundsegment ska inte störa varandra, säger Grönvik.
I fjol genomfördes sammanlagt 3 895 säkerhetsövningar ombord Viking Lines fartyg. Varje vecka ordnas också brand-, utrymnings-, livräddnings- och skyddsövningar.
Stora specialövningar där hela besättningen deltar ordnas fyra gånger årligen.
Trots den rådande globala osäkerheten är Henrik Grönvik lugn.
– Vi gör hela tiden riskanalyser och jag anser att vi har god beredskap att hantera många hotsituationer.
ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Kocken Richard Karlsson från Nagu har sin andra familj ombord
ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Hovmästaren Katja Brander från Björkboda började som buffénisse
ÅU ETT DYGN PÅ M/S VIKING GRACE: Jan-Eric Öhman från Nagu känner till fartygets varenda vrå