"Åbolands turism kunde ta modell av Åre"

Eva Johansson vid Pensar Syd i januari. Foto: Anja Kuusisto.
Publicerad:

Det är verkligen inte enbart skillnader i vinter- och sommarturism eller fjäll kontra skärgård som skiljer turismen i svenska fjällen och den åboländska skärgården åt.

Det vet Eva Johansson som har drivit turismföretag i Nagu i femton års tid, och innan det jobbat på resebyrå i Åboland i cirka 20 år.

I Åre har Eva tillsammans med sin man PetterKarlsson (han dog 2017) drivit pensionat Mullfjället i Duved sedan år 2011.

Marknadsföring på helt olika nivå

– Det är två skilda världar, säger hon, framförallt när det gäller marknadsföringen och försäljningen. Och även när det gäller turismföretagarnas samarbete.

I Åre äger kommunen och företagarna tillsammans ett marknadsförings och försäljningsbolag. Man säljer en helhet, gör reklam för en helhet.

Kunden hittar all tänkbar service med boende, inkvartering, program och aktiviteter via en sajt.

I Åboland jobbar företagen mer enskilt

När turismföretagare i Åboland till exempel deltar i resemässan i Helsingfors är de samlade under ett paraply, med kommunerna som samarbetsparter, men i övrigt sker mycket av marknadsföring och försäljning enskilt, på företagsbasis.

– Jag tycker vi borde ha ett bolag där staden äger 51 procent, och där företagarna skulle vara med enligt omsättning, eller bäddplatser, eller hur man väljer att föredela det. I Åre är det två riktigt stora som har en större andel, Ski Star och Holiday Club.

– Motargumentet här brukar vara att det inte får kosta något, företagen är inte beredda satsa. Vi måste inse att gemensamma satsningar gynnar oss alla.

För turisten är hela Åboland en enhet

Johanssons erfarenhet säger att finländaren från inlandet inte ser så stor skillnad på Kimitoön eller Pargas eller Korpo, om en stuga bokas i en by eller en annan.

– Det finländaren vill komma till är det salta havet, en strand och vissa fritidsmöjligheter, en vill kocka sin mat själv, någon annan vill bo med servering, en vill cykla, en annan fiska.

– Utländska turister kommer hit för naturen och tystnaden. De behöver goda kommunikationer och är precis som finländarna internt olika vad gäller krav på servicenivå och boende.

Aktivare stad och mer samarbete önskas

Eva Johansson skulle önska sig en aktivare stad, då för tillfället även turismchefens stol gapar tom, och hon skulle önska ett intimare samarbete företagare emellan och hon önskar en positiv inställning.

Med det nya företagarparet på Björkholm har hon bollat iddéer och applåderar deras samarbetsvilja.

– Men då jag sände epost med ett upprop till 130 företag i branschen enligt ett delvis föråldrat register jag fick från Pargas stad, så svarade 20. Jag får höra motargument som att varför skulle vi satsa något när vi redan har fullt upp, eller det här kommer inte att fungera, eller vem tror du att du är.

– Min avsikt har enbart varit att lyfta fram styrkan i samarbete och att påtala att vi verkligen måste göra något. Kolla på Åreregionen, den var också i en svacka för några år sen, kolla på Åland. Jag tycker Åboland är värt mer än vad som nu görs.

Vill du också läsa om hur Eva Johanssons liv förändrades då hennes man och företagarkollega Petter Karlsson hastigt blev sjuk och dog? Artikeln "Evas hem och jobb finns på Pensar" kräver ÅU-inloggning.