Stora skillnader i hyra mellan gästhamnarna i Pargas och Kimitoön – från 6 400 till 70 000 euro

Lukas Söderqvist
Hamn med spegleblankt vatten.
Nagu gästhamn är i en klass för sig med 9 300 övernattande båtar säsong 2020.
Publicerad:

Bland de kommunägda gästhamnarna i Åbolands skärgård finns det stora variationer i hyran företagarna betalar för att få driva dem.

Dyraste hyran har Nagu gästhamn, där företagaren betalar 70 000 euro i året.

Nagu är områdets stora gästhamn med 125 båtplatser, där man säsongen 2020 slog rekord i besökarantal, som då steg från tidigare cirka 7 000 till över 9 300 övernattande båtar.

Redan tidigare var Nagu gästhamn hela Skärgårdshavets mest besökta hamn. I februari utsågs hamnen till årets gästhamn i föreningen Segling och båtsports årliga omröstning.

Billigast i Dalsbruk

Billigast är hyran i Dalsbruks gästhamn där Kimitoöns kommun kasserar in cirka 6 400 euro i året. I Dalsbruks gästhamn har man nyss slutfört en omfattande hamnutveckling: satsningen går på en miljon euro (kommunens andel är 30 procent).

Enligt Kimitoöns tekniska chef Ralf Nyholm bygger hyran på ett gammalt avtal, som slutits med D-Marin, och fortsatt år efter år. Inför denna säsong kunde man ännu inte garantera att hamnen skulle stå klar, därför gäller det gamla avtalet. Men inför nästa säsong kommer Kimitoöns kommun att göra en upphandling av Dalsbruks gästhamn.

Emilia Örnmark
Brygga med båtplatser med bommar. i bakgrunden syns servicebyggnader
De nya bryggorna i gästhamnen i Dalsbruk överläts officiellt till Kimitoöns kommun den 1 maj av leverantören Marinetek Finland. I bakgrunden syns bland annat hamnkontoret.

Färre båtgäster i Pargas gästhamn

I Pargas är ytterligare tre gästhamnar i stadens ägo. Hyran för Pargas gästhamn är 12 000 euro i året, liksom för Houtskär Näsby. Hyran för Iniö gästhamn är 8 000 euro.

Ser man till antalet båtplatser är Dalsbruks gästhamn (65 platser) i storlek med gästhamnarna i Pargas (drygt 60), Iniö (50) och Houtskär (50).

Iniö gästhamn besöks av cirka 1 500 båtar per sommar, medan siffran för Houtskär är cirka 1 800. För Dalsbruks gästhamn är det ungefärliga besökarantalet 2 000 per säsong.

Gästhamnen i Pargas är inte lika populär, här är de gästande båtarna 600 – 700 per sommar.

– Pargas gästhamn ligger på fel sida för att locka de stora strömmarna. Men hit kommer i stället många till fots, med cykel eller bil, så på det viset fyller den här hamnen också en annan funktion, säger Pargas näringslivschef Tomas Eklund.

Arkiv/Carina Holm
Pargas gästhamn. Foto: Carina Holm

Konkurrensutsättning sätter priset

Eklund förklarar de stora variationerna i hyra med att gästhamnarna konkurrensutsätts då man letar efter en ny företagare. Konkurrensutsättningen följer stadens hamnstrategi och företagaren väljs utgående från den hyra hen är beredd att betala samt utgående från lämplighet som till exempel erfarenhet och referenser. Dessa två faktorer väger lika tungt.

Antalet anbud varierar enligt Eklund stort beroende av vilken hamn det gäller. Nagu hamn har klart visat sig vara attraktivast för företagarna.

Eklund poängterar att det finns många faktorer som spelar in gällande hyrorna, till exempel har gästhamnen i Iniö en viktig roll i att den också stöder butiksverksamheten.

Stora satsningar i hamnarna

Från Pargas stads sida har man gjort en hel del satsningar på sina gästhamnar.

Både hamnen i Iniö och i Houtskär har byggts om och moderniserats med EU-bidrag. Arbetet med Houtskärs gästhamn för tio år sedan gick på 700 000 och i Iniö satsades 1,5 miljoner på ett projekt som var klart år 2015.

Kim Lund
hamn fylld av segelbåtar
Gästhamnen i Näsby, Houtskär, är en populär hamn bland båtfolket.

På Nagu gästhamn satsades nyligen en miljon euro (stadens andel var 30 procent), och den hamnen stod klar förra sommaren. Projektet gällde bryggor, kajkant och muddring.

Pargas nästa hamn i tur

Tomas Eklund anser att härnäst är det Pargas gästhamn som står i tur för ett ansiktslyft.

– Men det är svårt att få projektpengar för den, eftersom de andra gästhamnarna anses ha större samhällsnytta än hamnen i Pargas.

Eklund skulle gärna se att den oändamålsenliga restaurangbyggnaden kunde ersättas av en strandpaviljong som kunde betjäna kunderna året om, även på kvällarna. För en sådan satsning behövs antagligen både kommunala och privata medel.

Eklund betonar att gästhamnarna är viktiga för staden och att man gärna fortsättningsvis äger dem för att trygga skötsel och utveckling. För ett år sedan var ett aktuellt sparförslag att man skulle utreda om hamnarna i framtiden kunde säljas, eftersom de kostar mer än de tjänar in.

Reporter (Kimitoön)
Publicerad: